LJUDFORMATEN FÖR FILM...

Vilka är då de vanligaste ljudformaten som vi pratar om idag? Ja inte är dem få till antalet i alla fall vilket man snart ser genom den oerhörda mängd logotyper som existerat genom åren. Vi skall här gå igenom dem var och en med deras respektive logotyp och en snabb beskrivning...

© 2003 BigScreen Entertainment

När det artificiella ljudet officiellt föddes i filmens värd så var det en sensation som skulle bli svår att toppa i teknikens historia. Händelsen i sig uppmärksammades mer än färgfilmens inträde. Året var 1926, tekniken kallades Vitaphone där man bland annat fick hjälp av en levande orkester och filmen hette ”The Jazz Singer”. 1928 toppades den av Disneys ”Steamboat Wille” där allt ljud, dialog och musik, lagrades synkroniserat på filmens optiska monospår. Filmljudet som föddes då och blev standard på 30-talet kallades, och kallas ännu, för monoljud. Redan 1895 fanns det förvisso experimentellt ljud på film, men det var först nu på 1920-talet som det kom att visas kommersiellt för den stora massan.
Senare på 40- och 50-talet utvecklades stereoljudet som därefter på 70-talet förfinades av Ray Dolby och Dolby Laboratories. Företaget Dolby Labs grundades i London 1965 av amerikanen Ray Dolby (fil.kand. i fysik). Redan 1956 var studenten Ray med och utvecklade världens första videobandspelare med inspelningsfunktion. Men Dolby Labs kom senare dock att specialisera sig på ljudåtergivning och till en början främst brusreducering för kassettdäck. Första innovationen blev "Dolby A-type Noise Reduction". Därefter utvecklades Dolby B- och C-type Noise Reduction med mycket populära resultat. Idag har företaget givit upphov till de flesta moderna ljudformat inom filmindustrin.

 



Dolby Stereo

Analogt system med begränsat frekvensomfång på 45 – 15 000 Hz. Introducerades 1977 när Star Wars hade premiär på biograferna. Dolby Stereo är ett bioljudsformat i 4 kanaler (då kallade Dolby allt med fler kanaler än mono för ”Stereo”) som senare gav upphov till Dolby Surround. De 4 kanalerna utvanns ur en matrixkodad stereokanal vilket gav höger och vänster frontkanal i stereo samt två surroundkanaler i mono. Brusreduceringssystemet kallat Dolby A var också implementerat.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 45 - 15 000 Hz




(Dolby SR)
Inget ljudformat i sig, men en viktig milstolpe för renare ljud. Detta var en vidareutveckling av Dolbys äldre brusreduceringssystem; ”Dolby-A” (professionellt) och ”Dolby-B” (hemmabruk). Dolby SR kom att bli det första stora klivet mot ett renare ljud för alla biobesökare. Frekvensomfånget utökades nu till 35 – 17 000 Hz.




Dolby Surround
Detta analoga format var egentligen identiskt med Dolby Stereo, men utvecklat för hemmabruk. Det blev det första formatet att 1982 nå våra hem och ljudet blev snabbt en mycket populär standard under denna VHS-dominerade epok, samt en språngbräda för nästa format; Dolby Pro-Logic. Tekniskt sett var alltså ljudet fortfarande uppdelat i 4 kanaler (2 kanaler i stereo framtill plus 2 kanaler i mono baktill).




Dolby Surround Pro-Logic
Nästa steg för Dolby efter Surround blev 1987 att addera en centerkanal. Genom att plocka frekvenser från vänster och höger front skapades denna nya kanal. Tekniken var från början dyr och ovanlig, men finns numera som standard i samtliga ljudprodukter för hemmabio. Pro-Logic integreras även i vissa TV-apparater. Vänster, center och höger kanal jobbar med 20 – 20 000 Hz. Surroundljudet är fortfarande i mono samt begränsat till frekvenser mellan 100- och 7000 Hz (7 kHz). Systemet är analogt.




Dolby Surround Pro-Logic II
Vidareutvecklig av Dolby Pro-Logic och en slags analog motsvarighet till Dolby Digital. DPL-II ger (till skillnad från DPL), med hjälp av mycket avancerad teknik, stereo i surroundljudet samt fullregisterljud i alla kanaler. Detta är det maximala ljudformatet för alla nostalgiska och VHS-frälsta filmsamlare!




Dolby Digital
Ifrån början fick detta ljudformat namnet Dolby SR-D, senare ändrades det till AC-3. Kort därefter bytte Dolby för tredje gången till namnet alla känner igen idag; Dolby Digital. Ljudet kallas dock även för 5.1 vilket är en teknisk term för detta första digitala multikanalsljud från Dolby. 5 diskreta (egna/oberoende) fullregisterkanaler plus en baskanal (.1) jobbar med vänster front, center, höger front samt vänster bak och höger bak. Maximal digital lagring: 20 bit, 48 kHz. Frekvensomfång: 20 Hz – 20 kHz, alla kanaler.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 92 dB
Upplösning: 16 bitar
Samplingshastighet: 48 kHz




Dolby Digital EX
Utveckling av 5.1-ljudet framtagen av THX och Dolby Labs i samarbete. Föddes på bio 1999 i och med premiären av Star Wars Episode I. Kallas ursprungligen på bio för THX Surround EX men i hemmet (efter licensering) numera oftast för Dolby Digital Surround EX. Ibland refererar man även till den tekniska termen 6.1. DTS motsvarighet till EX kallas DTS-ES. En eller två extra högtalare (via 1 monokanal) adderas baktill mellan surroundhögtalarna för att skapa mer rymd i surroundljudets omfång. Denna monokanal är dock en matrixkanal som utvinns ur vänster och höger surroundkanal (likt principen hos Dolby Pro-Logic). Därför är termen 6.1 något missvisande då den extra kanalen egentligen inte är fullt "diskret"! Det enda äkta 6.1-ljudssystem som finns idag är Digital Theater Systems "DTS-ES Discrete 6.1".




DTS
"Digital Theater Sound". Digitalt surroundljudsformat för både film och musik. Föddes 1993 av amerikanska DTS Technology i samarbete med Steven Spielberg inför premiären av Jurassic Park. DTS är relativt vanligt inom biograffilm, men tyvärr inte lika vanligt inom hemmabio och DVD. DTS är betydligt mindre komprimerat än Dolby Digital. Enligt uppgift är skillnaden i komprimering 1:3 för DTS mot hela 1:12 för Dolby Digital. DTS ljud på DVD jobbar även med en högre bitrate på hela 1,5 Mbps (megabits) jämfört med Dolby Digitals 384 kbps (kilobits).

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 96 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44.1 kHz




DTS Neo:6
Världens för närvarande mest avancerade matrix-ljudsystem! Neo:6 kan med endast en 2 kanalig stereokälla skapa 5.1- eller 6.1-ljud (dock ej "diskret"). Formatet kan utvinnas från alla möjliga källor, digitala som analoga: CD, kassettband, radio, TV, stereo, video, mm. Neo:6 jobbar med två olika lägen! "DTS Neo:6 Cinema" är optimerat för surroundkodat stereofilmljud, medan "DTS Neo:6 Music" istället är optimerat för att utvinna surroundljud ur vanlig stereoinspelad musik. Detta är DTS svar på Dolby Pro-Logic II.




DTS-ES (Matrix 6.1)
DTS motsvarighet till Dolby Digital EX. DTS med en extra surroundkanal i mitten.




DTS-ES Discrete 6.1
Egentligen det enda ÄKTA 6.1-formatet! Här är den extra surroundkanalen verkligen en egen (diskret) kanal och inte en matrixkanal (frammixad), som på hos alla andra så kallade 6.1-format. Detta är för närvarande världens mest avancerade ljudformat för hemmabio!




DTS 96/24
En specialvariant av DTS med 96 kHz samplingsfrekvens i 24 bitars upplösning för alla 5.1-kanaler. Kräver dock specialinspelat DVD-material (filmer eller musik-DVD:s).




SDDS – Sony Dynamic Digital Sound
Sonys egna ljudformat som endast stöds av Sonys egna filmbolag, Columbia Pictures. Det digitala formatet jobbar med 7 diskreta kanaler samt en subbas. Upplösningen är 20 bit, 44,1 kHz. Formatet finns endast för bio och kommer förmodligen aldrig att existera för hembiobruk.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 90 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44,1 kHz




THX
Inget ljudformat i sig utan en kvalitetsnorm/standard enligt George Lucas team hos LucasFilm. Bygger på en rad regler, normer och krav kring ljud- och bildteknik, men även kring annat som har med biografer, film och hemmabio att göra som till exempel biograftemperatur, avstånd till duk, stolarnas komfort, mm. Vissa hävdar att namnet kommer från Lucas första film: "THX-1138", andra hävdar att det står för samarbetet med Lucas nära vän och kollega vilket skulle ge namnet "Tomlinson Holman eXperience" eller "eXperiment". Läs mer om THX på www.thx.com.




THX Surround EX
Det ursprungliga namnet för, och biografens motsvarighet till, Dolby Digital EX.




THX Select
Lucasfilms normer för mindre hembioanläggningar!




THX Ultra och Ultra2
Lucasfilms normer för hembioanläggningar modell större och störst!




Dolby-DTS 96/24 Digital Surround EXES Pro-Logic THX
Vår skräckvision om framtiden… ”Enough is enough”, som någon klok person sade…

Mycket stora förbättringar har onekligen skett genom åren och introduktionen av Dolbys digitala multikanalsformat Dolby Digital var tveklöst en enorm utveckling för vårt sätt att uppleva film i våra hem och på bio. DTS tog det hela ett par steg längre rent tekniskt. Idag har vi en hel uppsjö av digitala ljudformat för filmtittande och även för musik (DVD-Audio och SACD). Men det har faktiskt numera gått så långt att man kan fråga sig vart denna kapprustning i kanaler egentligen skall sluta? Vad blir nästa steg? En kanal i taket? En i golvet? En subbas i varje hörn? En center på varje vägg? En surround på toaletten, ett mellanregister på balkongen och en diskant hos farmor?

7.1 blir 14.1, eller 37.4, eller varför inte 96.8???
Vi behöver faktiskt inte mer X.1… det räcker nu! Eller? ;-)


Dolby® and the double D-symbol courtesy of
Dolby Laboratories Licensing Corporation
DTS® courtesy of Digital Theatre Systems Incorporated
SDDS® courtesy of Sony Cinema Products Corporations
THX® courtesy of Lucasfilm Incorporated