BigScreen, projektortest 94, lyxklass, mars 2007
Tillbaka till Arkiv: Nya tester

 

JVC DLA-HD1

DET BÄSTA AV TVÅ VÄRLDAR!

Personligen har jag sedan några år föredragit DLP framför LCD. Men innan det så var det precis tvärtom. En av mina vänner och panelmedlemmar klarar inte av DLP på grund av hans höga känslighet för RGB-flimmer. Själv har jag inte det problemet som tur är, utan kan istället njuta av den oslagbara dynamiken DLP ger. Men det är trots allt en hel del människor som har det, och vad säger ni då om jag säger att det nu finns en projektionsteknik som blandar det bästa från DLP med det bästa från LCD. Tekniken är förvisso inte helt ny – men den har nu däremot mognat till fulländning. Detta är SERIÖS hembioprojektion när den är som allra bäst! Det är också, i och med detta, PREMIÄR för Full HD (1080p) i projektortesterna på BigScreen…

© 2007 BigScreen Entertainment

D-ILA eller LCoS som det också kallas är som sagt inte en ny teknik, men den har verkligen mognat från de första exemplaren jag såg för åtskilliga år sedan. Då handlade det om 4:3-projektorer avsedda för data, som någon kom på skulle även kunna säljas som filmprojektorer för hemmabruk. Känns konceptet igen? Det var ju trots allt så det började för alla tekniker inom hembioprojektion. Först ut var Sharp i mitten av 90-talet, och idag har vi säkerligen uppemot ett 50-tal tillverkare av projektorer varav de flesta även tillverkar dedikerade hembiomodeller. JVC var dock inte en av dem då, utan hade som sagt ”bara” dataprojektorer som fick tjäna som ”high end” inom hembio med. Det jag såg på den mässan, vilken mässa det nu var, var INTE en trevlig syn. Bilden var hemskt grynig med fruktansvärt dålig skalning. Det är möjligt att källan dock var VHS, eftersom detta var så pass länge sedan, men bilden var hur som helst ganska kass. Utöver grynig o plottrig bild var det överstyrda färger, konturskuggor, dålig svärta, låg kontrast, blek och fadd bild och dålig skärpa. Kanske hade jag otur att passera montern vid ett dåligt tillfälle, men D-ILA tilltalade inte mig i alla fall. Men det var då det. Några år senare var jag på en visning med Hitachi och deras LCoS-teknik som är D-ILA paketerat i ett annat namn, kan man säga. (Ni kan läsa allt om dessa tekniker under ”Allt om Bild” på fjärrkontrollen). Då såg det mycket bättre ut, men långt ifrån ett superlativ som fantastiskt dock. Idag pratar vi D-ILA med 1920 x 1080 upplösning – det vill säga full maximal HD-upplösning (kallas ”FullHD”) med astronomiska 15000:1 i kontrast (enligt reklamen). 700 ansilumens ljustryck, perfekt naturliga färger, inga regnbågseffekter, suverän svärta i DLP-klass och härlig dynamik med mycket bra skärpa utan några stora bildsvagheter. Det har hänt MYCKET inom denna projektionsteknik vill jag lova och det är inte helt omöjligt att detta blir ”top of the line”, om inte 3-chips DLP skyndar ned i prisklass snart. D-ILA förenar nämligen det bästa hos båda teknikerna. Från DLP så har vi svärtan och dynamiken. Från LCD har vi avsaknaden av regnbågsflimmer tack vare tre separata bildpaneler och det ”filmlika” lugnet i den mjukare skärpan som en högupplöst LCD ger mot den hårdare DLP-bilden (Förvisso en smaksak). Kanske bäst av allt är Lens Shift-funktionen som är ytterst sällsynt på DLP. Det ser i alla fall ljust ut för D-ILA nu, speciellt om man kommer ned i pris även här. Men jämfört med en 3-chips DLP är det dock ”billigt” med cirka 65 000 kronor, som detta kalas kostar. Vi skall under våren även kika på konkurrenterna och deras 1080-modeller från Sony, Panasonic, Mitsubishi, Optoma, med flera., men just nu är det JVC och deras egen D-ILA-teknik som gäller…

Stor och symmetrisk a’la BenQ
Designen på DLA-HD1 för tankarna direkt till BenQ PE8720 med sin stora ”kropp” och sin mittplacerade lins som inte bara är snyggt, utan också verkligen underlättar takmontering, där en stor dyr pjäs som denna också passar bäst, långt borta från spillda drycker och klåfingriga barn. Chassiet är svart och tjusigt blankt – helt i min personliga smak som ni vet. Fonten samt diverse detaljer bär dock silverfinish. Anslutningar ges med det vanliga samt dubbla HDMI vilket är bra med tanke på att detta är en 1080p-projektor, och 1080p stöds bara med digitala signaler. (Ja allt över analog 576p kräver digitalöverföring). Knappsatsen är enkel och stilren med sina avlånga knappar i 70-tals stil, men belysning hade verkligen behövts. Det är som vanligt OMÖJLIGT att trycka på rätt knapp i mörkret innan man lärt sig modellen. Luft tas in på frontens vänstra sida och blåses ut på den högra. Båda genom två mycket snygga ”bikupegaller”. Fjärrkontrollen är som ofta, en smula anspråkslös, men den har inte heller några direkta fel. En helt ok fjärr med andra ord. Belysning finns också.

Lagom avancerad!
Man kan ju tro att en dyr maskin som denna skall vara lika knepig att installera som den är att betala, men så är icke fallet. JVC DLA-HD1 är precis like enkel att handha som sina billigare LCD- och DLP-släktingar kring 20 000 kronors-strecket. Det finns Test Pattern för att ställa in konvergens, men denna fungerar fint som den är från fabrik. Menu Position kan ställas i 9 olika lägen. Film Mode är helt enkelt de-interlacing on/off, och med tanke på hur perfekt den fungerar, så rekommenderar jag att den alltid står på on eller Auto, som det heter i menyn. Med andra ord så stängs funktionen av när den inte behövs (som vid progressiva signaler). Picture Position för Horisontell och Vertikal placering finns, men skall inte förväxlas med lens shift som sköts manuellt under linsen. Just denna lens shift är nog det enda på hela maskinen som känns lite låg standard med tröga instabila rattar, men det funkar. Zoom och fokus är också manuella och i denna prisklass borde de haft motor, men okej då. Pixel Adjust kallas funktionen som ställer in konvergensen, men som sagt, denna skall man inte behöva pilla på. Måste man det (konvergensfel är oerhört lätt att se för vem som helst), så är det inga problem att fixa till det heller, då detta sköts via fjärren och man kan således stå ända framme vid duken och få det perfekt. Fläktljudet ropar ni? Tja, kring det normala i högt läge skulle jag säga, men i ekonomiläget verkar det relativt andra ligga kring 23-24 dB, vilket är mycket bra! Ljudet är också dovt vilket också bidrar till att det är svårt att höra, eller störa sig på.

Snabbinställd
Vitbalans finns som Offset för RGB i + eller -. Men även här krävdes inga direkta justeringar för att vi skulle vara nöjda! Gamma kunde ställas som Normal eller A, B eller C. Det tedde sig som att Normal var högst gamma, det vill säga mörkast bild, medan C var lägst. Vi valde Normal för bäst balans mellan ljus och mörker. Color Temp fanns som Low, Middle, High, User 1 och User 2. Skillnaderna var inte så värst stora, men läget Middle kändes helt ok och mycket naturlig över hela spektrumet. Mättnaden fick vi dock dra ned. Mer om det senare. Som ni ser få finns det inga direkta kalibreringsbehov på denna projektor, ja så vida man inte söker ISF-certifiering så klart, men då får man söka sig till sådan handlare och betala för en kalibrering. Jag hade personligen nöjt mig så här, men smaken är ju som baken. Några extra tusenlappar är ju inte så mycket när man pratar så här höga prislappar, men jag hade varit så nöjd med allt som HD1 ger som den är, som sagt. Det känns faktiskt väldigt roligt när man som testare slipper joxa omkring i dagar för att optimera en projektor, och för den här pengen så borde man ju faktiskt också kunna tycka att det skall vara kanon från början.

Som allra bäst med HD!
Som projektor för DVD film är detta självklart en kraftig overkill, med tanke på 1080p-upplösningen. En 1080p-projektor SKALL köras med HD-material, men självklart ville vi ta reda på hur den presterar med vanlig DVD också, så Denon DVD-3930 lastades full med filmer under dessa dagar och vi kom fram till följande inställningar för komponentsignal. Contrast 3, Brightness 0, Color -15, Sharpness 10 och DNR 5. Som ni ser så var det egentligen nästan bara färgmättnaden som minskades en aning då LCD ofta är mer färgglatt än DLP. 576i ser lika bra ut som 576p tack vare mycket bra de-interlacing, men skalningen till 1080 är inte helt utan anmärkningar dock. Går vi över till HDMI så märks det mer genom ”motion drop outs” som jag kallar dem ibland, så har du en DVD-spelare som kan skala till 1080, eller i alla fall 720, så prova att göra det där i källan som jämförelse. HD1 ger alltså en del skalningsartefakter från 576i/p och de märks mest med HDMI. Men med en 720 eller 1080 signal så ser det minst lika bra ut som på en modern biograf. Går vi över till HDMI med FullHD i 1080p så kliver vi in i en annan värld. Detta är BÄTTRE än bio och skulle tilltala vilken privatbiograf i Hollywood som helst. Nu är det självklart inte bara projektorns förtjänst, utan kanske främst HD-formatet i sig då även vår egen Shap XV-Z3000 ser dubbelt så bra ut med HD-källa, men DLA-HD1 gör knappast någonting sämre heller med sin 1080p-upplösning. Det är i stort sett OMÖJLIGT att urskönja pixelmönster i denna bild och det går fint att sitta närmare än våra grundrekommendationer på 2 x bildbredden. Detta är helt fruktansvärt bra bild och personligen saknar jag endast ett större ljustryck, då jag har en 4 meters duk att fylla för privat bruk. Men för bilder kring 100-120 tum så räcker dessa 700 ansi finemangs. Det finns INGET att klaga på här och jag skulle kunna ösa superlativ över alla bildegenskaper som färg, kontrast, dynamik, ljus, svärta, skärpa, detaljrikedom – ALLT är på topp och vi kan bara konstatera att D-ILA tekniken är nu fulländad! Om den kom ned i pris till i alla fall kring 30-strecket, så skulle den kunna mosa allt mostånd. Grattis JVC – detta var imponerande att se!

Bästa bild: HD i 1080p!

 

 

Kontakter:
Anslutningar ges med det vanliga samt dubbla HDMI vilket är bra med tanke på att detta är en 1080p-projektor, och 1080p stöds bara med digitala signaler.

 

 

Knappar:
Knappsatsen är enkel och stilren med sina avlånga knappar i 70-tals stil, men belysning hade verkligen behövts. Det är som vanligt OMÖJLIGT att trycka på rätt knapp i mörkret innan man lärt sig modellen.

 

 

Fjärr:
Fjärrkontrollen är som ofta, en smula anspråkslös! Speciellt för att höra till en apparat för 65 000 kronor, men den har inte heller några direkta fel. En helt ok fjärr med andra ord. Belysning finns också.

 

 

PLUS
+ 1080p upplösning (För HD!)
+ Perfekt egen de-interlacing!
+ Naturliga färger!
+ Lagom ljusflöde
(för "normala" bilder kring 100 tum)
+ Världens bästa LCD-svärta!!!
(tack vare speglingstekniken)
+ Inget regnbågsflimmer
(trots många andra likheter med DLP)
+ Stor kontrast!
+ ”Filmlik” mjuk skärpa

MINUS
- Mindre bra skalning av 576 i och p
- Haloljus och något ojämt ljusflöde i svärtan.

OMDÖME
D-ILA-tekniken har genomgått stor utveckling under de senaste åren och JVC DLA-HD1 presenterar den i sitt esse! Här får vi det bästa från DLP och LCD i samma maskin! Hög prislapp, men oerhört imponerade mjuk härlig biografkvalitet. Rekommenderas obönhörligen till alla finsmakare!!!

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer:

     

Sharp XV-Z3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3930 (test kommer a.s.a.p.) & Toshiba HD-E1
Supra
Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, m fl...


FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
D-ILA™
16:9
1920 x 1080 (FullHD-1080p)

För 100”: ca 3,6–4,4m
700 ansilumen
15 000:1 (Full On/Off)
Gennum Corporation GF9351 (VXP)
200W / 2000-3000 tim (nor/eco)
ca 3500 kronor
25/?? dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 2,0
HDMI x 2
Ja
Ja
BHD = 455 x 173 x 419 mm
11,6 kg
2 år
65 000 kronor
JVC: 08–795 04 00
http://www.jvc.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck"

----------------------------------------------------------

© 2007 BigScreen Entertainment. All rights reserved.