BigScreen, projektortest 84, budgetklass, augusti 2006
Tillbaka till Arkiv: Nya tester

 

Sharp XV-Z3000

REFERENSBILD - för 20k!!!

Innan vi satte Optoma ThemeScene H79 som vår senaste referensprojektor så hade vi en av hembiohistoriens mest prisvärda projektorer som referens; Sharp XV-Z2000. Den modellen var den första projektorn på marknaden under 40 000 kronor som gav lyxkvalitet med tillräckligt ljustryck för att fylla enorma bildstorlekar hemma med en dynamik som var ofattbar! Optoma H79, med lägre ljusflöde men djupare svärta, tog sedan över mycket på grund av att Z2000 utgick. Nu är Sharp dock tillbaka och denna gång kostar uppföljaren Z3000 hälften så mycket som föregångaren. Utvecklingen känns igen från nyss testade Mitsubishi HC3000 och HC910 som båda föregicks av HC900 med större prislapp. Så vad ger då Z3000 för hälften av pengarna som Z2000 tingade?

© 2006 BigScreen Entertainment

Ja att priserna på inte bara platta TV:s ständigt går ned, utan även på projektorer, vet nog alla intresserade konsumenter numera? Det har faktiskt gått så långt att man kan tycka väldigt synd om de som var så kallade ”early adopters” när det gäller båda kategorierna, men kanske framför allt plasmaskärmar som idag är hästlängder bättre och ännu fler hästlängder billigare än då de först kom ut på marknaden. Man skall alltså vara medveten om att vi nu pratar prisras från 250 000 kronor till drygt 10 000 kronor som lägst. Men nu skall vi prata projektorer i vanlig ordning, och även här gäller en stor del av samma faktum; det mesta har blivit oerhört mycket bättre och fantastiskt mycket billigare! Baksidan av denna kapplöpning kan dock också bli att man pumpar ut nya modeller med de senaste komponenterna till de bästa priserna med en sådan hastighet att man ibland missar det viktigaste – att se till att produkten presterar så bra den bara kan med de komponenter den använder. Och just där spricker då givetvis emellanåt utopin där det nya billigare också ofta är bättre. En ny ”trend” för tillfället verkar nämligen kunna bli att släppa nya maskiner som är något ”klenare” på vissa aspekter än sina föregångare – och detta trots att de är ett år nyare eller mer, med nyare komponenter, hårdare konkurrens, högre specifikationer och med högre modellbeteckningar. Sharp XV-Z3000 här blir nu vårt tredje testobjekt på raken som uppvisar mycket, mycket god kvalitet, men det är ändå vissa ”små” saker som ändå inte håller riktigt samma nivå som sin föregångare. Men då är också priset som sagt hälften så högt. Kontentan är alltså att trenden med dagens ”price performance” inte ALLTID är på samma linje… även om det fortfarande är så hög klass att det spelar i referensligan. Detta kommer bli en lååång recension, så vi beklagar för er som inte gillar långa texter, men det fanns helt enkelt för mycket att säga denna gång… ;)

Vitvara med mjuka linjer
Vi börjar som vanligt med design. Här har man istället för blank grafitgrå, denna gång valt blank ”kylskåpsvit”, vilket självklart passar fint mot vita lägenhetstak, men inte lika bra i mörka dedikerade hemmabiografer med svart tak, som i vårt testrum. Fast då tillhör ju den kategorin av konsumenter en klar minoritet också givetvis. Det skall enligt uppgift dock att gå att få den i svart också, men detta har vi inte hunnit bekräfta? Nog om färgtjat (tycker säkert många). Tittar vi på själva formgivningen så ser vi samma sorts chassi som på föregångaren med samma layout på knappsats, lins, ventilation och fötter. Den största skillnaden utöver färgen är att Z3000 har något rundare och mjukare linjer än Z2000. Linsen är återigen placerad långt ut till vänster vilket som vanligt tyvärr gör placeringen av takstativet ”unik” för just denna modell. Byter du sedan projektor får du alltså vara beredd på att flytta ditt stativ. Knappsatsen är snyggt centrerad däremot och precis så där lagom i utförande med just exakt de knappar man behöver och inget mer. Belysning saknas dock. Ventilationen är mycket bra konstruerad med luftintag på vänster sida och utblås på höger. Det finns egentligen ingen anledning att ha utblåset på fronten anser jag, trots att det är det vanligaste. Ännu sämre är baktill, då man inte kan placera projektorn nära en vägg eller i en hylla. Framtill värmer rummets sittplatser fortare och kan också ge värmevågor i bilden. Utblås på sidan som här, är klart det mest praktiska. Det tråkiga är dock att fläktarna, som i utblåset visar sig vara dubbla, väsnas oerhört mycket om man låter projektorn gå på ”full spruta”. Mer om detta längre ned.

Mycket kraftig projektionsvinkel
Fötterna är som så många gånger förr i vår testhistoria ett lustigt kapitel. Jag kan för mitt liv inte begripa varför man gör en projektor, som redan projicerar sin bild i tydlig vinkel uppåt, med en stödfot fram som bara kan lyfta bilden ÄNNU högre. Förr var i princip samtliga projektorers projektionsbana ”raka” i underkant. Är det meningen att man skall ställa projektorer på golvet nu för tiden eller? Vid takmontering blir fenomenet tvärt om följaktligen och bilden hamnar en märkbar bit ned från taket viket nästan ”kräver” rullduk med svart maskning för bästa effekt. Alternativt fast ramspänd duk. Dessutom är de bakre fötterna (som behövs desto mer) ej likadana och endast den ena går att justera – mycket opraktiskt. Det bästa hade varit två rejäla skruvfötter baktill med stort skruvomfång och två mindre stödfötter fram. Vad anslutningar anbelangar så säger vi – det vanliga av idag plus en extra komponentingång. Inte dumt alls! Fjärrkotrollen ser ganska ”Panasonic” ut med sin litenhet, lätthet, plastighet och klena belysning. Men det finns en del bra snabbknappar för användbara funktioner, även om formgivningen kunde ha varit bättre.

Ej Lens Shift – men ”Image Shift”!
Lens Shift är en lyx vi återigen får klara oss utan och de DLP-projektorer som har denna ypperliga funktion är fortfarande så få till antalet att det tar endast några få sekunder att räkna dem. Ryktet säger, som vi berättat förr, att det är MYCKET svårare att lyckas med Lens Shift på en DLP än vad det är på en LCD – detta på grund av spegeltekniken kontra den genomlysta. Det vi vet säkert är som sagt att det knappt finns DLP med Lens Shift och det gäller tyvärr även här på XV-Z3000. Och med tanke på föregående stycke så skulle det VERKLIGEN behövas. Vad som däremot finns är det som än så länge endast hunnit ses på vår alldeles färska ”Budgetreferens” för DLP; Mitsubishi HC3000, och det är den digitala ”kompensation” man får i och med att detta (precis som HC3000) är en 768p-projektor (1280 x 768) och inte en 720p (1280 x 720). I och med det så får man, som vi sade i testet av HC3000, alltså ”48 extra pixelrader som med 16:9-material alltså kan användas för att digitalt flytta/mappa bilden uppåt eller nedåt inom den projicerade ytan. Detta blir således som en sorts lens shift, fast den inte är optisk. Även om detta inte är ”äkta” lens shift, så är det i alla fall ett välkommet substitut. 768p tillåter alltså också självklart äkta XGA-bilder i 4:3 utan nedskalning. Detta är alltså en smart DMD-innovation från Texas Instruments”. Vidare kan vi meddela att zoom och fokus är manuella, till skillnad från föregångaren Z2000 där man kunde sköta detta mycket smidigt och överlägset bra via fjärrkontrollen. Båda dessa ”ringar” känns också ganska plastiga och sladdriga på Z3000 och när man vrider på dem, speciellt zoom, så flyttar sig också bilden flera centimeter åt sidorna fram och tillbaka medan du vrider olika hårt. Det hela upplevs en aning billigt och just denna bit känns klart mer gedigen på XV-Z2000.

Mycket väsen för…
Vi var tidigare inne på fläktljudet och låt oss nu avsluta det med en närmare beskrivning. Det finns nämligen flera olika sätt att använda sin Z3000 och dels involverar det som brukligt självklart två olika lamplägen. Det ena kallas ”Bright” och det andra ”Eco + Quiet”. Vilket läge som gör vad är nog ganska klart? Man kan också välja två hastigheter på fläkten om man nu tillhör dem som verkligen tror att man vinner hundratals lamptimmar på att vräka på högre fläkthastighet – jag tvivlar starkt på att det gör så stor skillnad för timmarna, som det gör för ljudet. Sedan tillkommer de tre lägen för Iris som också finns och alla är dessa olika punkter som i kombination med varandra påverkar hur mycket Z3000 låter som mest. Maximerar man allt så låter denna Sharp nästan lika mycket som min 15 år gamla Philips-dammsugare och långt bortom vad någon människa med normal hörsel skulle kalla acceptabelt för en hembioprojektor av idag. Detta är mycket synd då Z3000 också körs bäst med maximalt ljus för oss som använder lite större bilder. Men se bara till att ställa fläktvarvtalet på det lägre läget så har man dock blivit av med en stor del av det värsta. Jag skulle tippa på att Z3000 opererar mellan drygt 30-40 dB beroende på hur den används som sagt. Som vanligt rekommenderar vi också ”tyvärr” för bildens maximala dynamik (som mer eller mindre är synonymt med kvalitet skulle jag vilja påstå), då detta är en DLP, att den körs med full lampstyrka. Minimalt höjd svärtbotten och märkbart kraftigare ljustoppar utlovas. Detta är alltså lika med högre kontrast och större dynamik – ett faktum som inte fungerar fullt lika bra på LCD. Med andra ord, minska fläktfrekvensen och maximera ljusflödet från lampan för bästa resultat i bild – fläktljudet får du leva med eller bygga bort.

CRT, DLP eller LCD-svärta?
Vilket läge du väljer för Iris spelar också in och i minsta läget som ger mest svärta låter Z3000 också som minst självklart, och här är nivån helt acceptabel relativt andra. Detta irisläge rekommenderar vi dock endast för dig med dedikerad hembio med total mörkläggning och ej för bildstorlekar mycket över 100 tum. För ljusare rum och/eller större bilder uppåt 3-4 meters bredd så är det mittenläget eller maxläget som gäller. Dessa tre kallas ”High Brightness”, ”Medium Mode” och ”High Contrast”. Vårt test är baserat på Medium Mode och cirka 100 tum, men för privata filmvisningar över hela dukytan var High Brightness klockren med underbar dynamik och ljustryck helt i klass med föregångaren Z2000 (som också var dess största styrka) och för mindre bilder eller för filmer med kopiösa mängder svärta så regerar också High Contrast. Jag vågar sticka ut hakan och säga att detta är helt klart bland de 2-3 bästa projektorer jag sett i hela min snart 10-åriga karriär i fråga om potentiell svärtbotten – om inte DEN bästa. Denna svärta ( med High Contrast) är i klass med en CRT och DET är något man inte trott man skulle få se på en projektor med LCD eller DLP-teknik – någonsin! I mellanläget känns Z3000 som referensen H79 i svärtan och det betyder alltså maximal DLP-svärta ändå, trots att ljusflödet här ger mycket tryck även kring drygt 100 tum. Men som sagt, för riktigt stora bilder – på med fullt öppen iris i ”High Brightness”. Du kommer älska dynamiken som ger starka plasma-vibbar! Jag skulle inte vara förvånad om Z3000 faktiskt mäter i alla fall över 1000 ansi i en korrekt utförd mätning! Z2000 mättes ”postumt” till drygt 900 ansi vill jag minnas.

Icke plug n’ play!
Menyupplägget känns igen från alla tidigare Sharp-modeller och kombinationen av ikoner, text och grafiska mätarband lämnar ingen användare oförstående. Vill man så kan man självklart även byta till svenska som menyspråk, men vi kör numera alltid på engelska för eventuella översättningar av recensionerna. Vi går till finesser och inställningar i form av grundval, som i menyn alltid hamnar längst bak. Men av naturliga skäl är det bäst att börja med dem så klart. Lamp och iris-val har vi gått igenom, men sedan börjar det bli lite pilligare. Detta är INTE en plug n’ play-modell skall man ha klart för sig och det krävs en del justeringar och val av rätt signal för att denna pjäs skall skina så imponerande som den till slut gjorde i vår lilla biograf. Rakt ur kartong så ser Z3000 inte så speciellt imponerande ut i fråga om bildkvalitet. Men vi skall försöka guida er så långt som möjligt utan att ”överdriva” och skrämmas med ”krav” på professionella installationer. Självklart är det en trevlig option för er som söker maximera era produkter, men vi anser det inte som sagt vara ett krav. Du bör dock gå igenom dessa punkter för att få ut det mesta av din Z3000… DNR till att börja med är något jag skulle vilja kalla ”Descusting Natural Regression” – använd EJ. När du aktiverar denna funktion så skapas enorma eftersläpningar i bilden som kan ”simulera” DMD-chip från 90-talet eller hopplöst utdaterade LCD-skärmar. Stegen 1-3 ökar bara den fruktansvärda effekten som märks extra tydligt i till exempel inledningen av ”Star Wars ep III”. Denna funktion är till för att minska kraftig grynighet, men det ”blur” som adderas till bilden ger alltså också klara eftersläpningar – så stäng av! Funktionerna med Overscan och Position är dock mycket trevliga. Den första kan stretcha bilden horisontellt och vertikalt, och den andra kan flytta hela bilden i alla fyra riktningar (inom den projicerade ytan).

BrilliantColor™ – igen!
Mer intressanta features är bland annat det kära återseendet av den Texas Instruments TM-märkta Brilliant Color som förvisso borde heta ”brilliant contrast”. Detta blir den andra projektorn efter Mitsubishi HC3000 som har denna teknik implementerad – i alla fall delvis. Med denna funktion ökar dynamiken tydligt med säg cirka 25 procent, och detta helt utan negativa biverkningar vad vi kan se. Som vi skrev i recensionen av HC3000 så skall denna teknik, enligt Texas Instruments i huvudsak bestå av två ting; dels ett nytt chip (DDP3020) som står för avancerad färgbehandling, och dels ett nytt färghjul med filter för inte bara RGB utan även kompletteringsfärgerna från den subtraktiva skalan; CMY (Cyan, Magenta, Yellow). Mitsubishi har med HC3000 emellertid endast valt det nya chippet – färghjulet är som sagt tyvärr, för den regnbågskänslige, en 4x spin RGBRGB (6 segment). Här på Sharp Z3000 är färghjulet också detsamma, men spin är tack och lov 5x spin (300 Hz). Vår känsligaste panelmedlem lät meddela att detta var den DLP-projektor som han sett absolut minst mängd regnbågar på någonsin. En stark aspekt väl värd att beakta – inte sant? C.M.S. kallas vidare menyvalet som ger dig en proffsig vitbalans med tre olika kontrollområden i en komplett grafisk färgcirkel bestående av både additiva och subtraktiva grundfäger. Cirkeln består alltså av inte bara RGB utan även CMY och samtliga av dessa grundfärger kan justeras i steg om 60 mellan de två färger som tillsammans skapar denna färg. Du har alltså mjukvarutillgång till alla färger, även om inte själva färghjulet i sig denna gång heller följer grundskissen på Brilliant Colors fullständiga teknk. Men detta är ändå avancerat och mycket trevligt för alla ”tweak freaks”. Vi brukar inte pilla på funktioner som dessa så ofta längre, men Z3000 mår inte dåligt av att minska en smula på Green här. Laborera dig fram tills hudtonerna ser naturliga ut och gråskalan inte visar alltför tydliga gröntoner. Gör dock detta vid behov som ett sista steg efter vad vi skall prata om nedan.

Gamma och grundval
Nu till det viktigaste grundvalet av dem alla – GAMMA. Som vanligt ges denna i form av olika förval med namn som i detta fall; Standard, Natural, Dynamic, Movie 1, Movie 2 och Memory. Dessa har gamma förinställt och någon speciell inställning för just gamma som hos Mitsubishi HC3000 finns tyvärr inte, så det blir till att välja mellan dessa. Efter mycket laborerande med dessa fastnade vi till slut (som ofta är) på ”Standard”. Dessa lägen innehåller också val av färgtemperatur, men denna går dock, till skillnad från gamma, att efterjustera ändå. Movie-lägena är hopplöst fel i färgerna på grund av från fabrik felaktig sökan efter ”D65” (6500 Kelvin) som i praktiken förmodligen mäter kring 5000K – det vill säga alldeles för varm färgskala med starka inslag av sepia (gult, brunt och rött). Detta känns också igen från gamla Sharp-projektorer som i regel alltid behövt trimning av just färgerna. Läget Standard gav enligt oss som sagt bäst utgångspunkt för vidare inställningar. Val av just färgtemperatur börjar också bli ett hett debatterat ämne och vi är självklart FÖR äkta D65 i de fall det går att uppnå utan att resa land och rike runt och betala tusentals och åter tusentals kronor. Men är man villig att kosta på sin projektor det lilla extra så sök för all del upp en auktoriserad kalibrerare? Det viktiga är dock att man inser att det är sällan som det som i menyn kallas 6500K faktiskt ÄR 6500K. I fallet Z3000 känns hur som helst ”7500K” mer rätt än 6500K, så vårt val landade där. Jag skulle till och med våga sticka ut hakan rejält här också och utmana någon att mäta mig fel – jag hävdar i alla fall att Z3000 mäter D65 närmast kring menyns 7500K. Testbilderna för gråskala visade dock ändå relativt tydliga färgstick i grönt på framför allt interlace-komponent, men även HDMI. Progressiv komponent var den signal som såg mest ren ut i gråskalan med det vi hade gjort hittills. Det var dock inget större problem att få till färgerna till en nivå som får ses som riktigt bra, och detta helt utan mätinstrument. Avslutningsvis om finesser och grundval kan vi nämna Sharps bristande de-interlacing som fortfarande gör sig påmind. Z3000 behöver progressiva signaler för att inte uppvisa interlace-artefakter av negativ karaktär. Det spelar ingen roll vilken av lägena; 2D Progressive, 3D Progressive eller Film, du väljer. De är alla undermåliga jämfört med till exempel Mitsubishin som gör just denna bit mycket bättre, men läget Film visar en aning mindre störningar om man måste välja. Det är dock av någon okänd anledning endast i läget 2D Prog som det går att komma åt CMS vid interlace-signal, vilket krockar med behovet att minska på grönt samtidigt som man vill minska interlace-artefakter. Nu pratar vi dock på en mycket kritisk nivå och detta skall inte ses som något som totalt tillintetgör projektorns prestanda!

Interlace-komponent
Den första signalen vi testar är alltid numera denna och det är också här du kommer få signal från andra saker som till exempel en PlayStation2 kanske. Denna bild ställde vi till Contrast +3, Brightness -2, Color +12, Tint 0, Sharpness +15, Red -10, Blue +20, Brilliant Color +2 (max), CMS Green Value -20 (kräver 2D Prog). Här är bilden som sagt en märkbar smula grön, så man får göra vad man kan med grundinställningarna, men vill man gå vidare med CMS så måste man alltså ställa de-interlacingen till 2D. Bilden via denna signal är bra, men Z3000 kan mycket bättre. Skärpan känns inte heller som sin föregångare, speciellt inte med 2D Prog aktiverat – då ser det faktiskt rätt suddigt ut. Speciellt i textrader! Den optiska skärpan är det inget fel på, men den digitala. Och som vi var inne på nyss så måste alltså projektorn stå i det läget för att komma åt CMS, så det blir att välja mellan minskat grönstick med suddig bild, eller skarpare bild med mer grönstick. Och oavsett menyval så blir bilden aldrig ”äkta” progressiv. I övrigt ser andra aspekter mycket bra ut.

Progressiv komponent är bättre
Här blir det genast bättre eftersom man slipper välja de-interlacing. Den biten i menyn är nu släckt och bilden är självklart ”äkta” progressiv utan flimmer eller krypningar i bildrörelser. En annan stor skillnad är också att det som sagt är med denna signal man får den mest neutrala gråskalan att utgå ifrån. Här behöver man inte mecka med CMS på samma kraftiga sätt, om man inte är super-perfektionist. I övrigt ställde vi denna signal till Contrast 0, Brightness -3, Color +12, Tint 0, Sharpness +15, Red 0, Blue +15 och Brilliant Color på max (+2). Akilleshälen på denna signal är tyvärr gamman som är överstyrd på ett sådant sätt att den plockar fram för mycket detaljer i lågdagrar vilket kan göra att man ser extra mycket MPEG-block i DVD-filmens mörka partier. Vit text på svart bakgrund kan också uppvisa mörka konturer som kan te sig irriterande om man, som sagt, är perfektionist – och det kanske man är för 20 000 kronor ändå? En mycket bra bild, tydligt bättre än föregående signal med framför allt bättre skärpa och felfri de-interlacing, men ändå inte max av vad Z3000 kan ge från en bra DVD-spelare! Mest irriterande här är gammafelet, då allt annat ser så underbart bra ut!

HDMI ger bästa bilden denna gång!
Z2000 arbetade bäst med progressiv komponentsignal, men denna gång är det den ”råa” digitala feeden via HDMI som ger bäst resultat. Här fick vi bäst bild genom; Contrast +3, Brightness -1, Color +12, Tint 0, Sharpness +15, Red 0, Blue +20, och Brilliant Color återigen på max. Tilläggas bör också det faktum att det är upplösningen 576p som ger absolut bäst skärpa av de tre val som finns från vår referens-DVD-spelare; Denon DVD-3910: 576p, 720p och 1080i. I övrigt beter sig bilderna helt lika, men 576p är vårt solklara förstahandsval för skärpans skull. Det är bara här som Z3000 ser lika skarp ut som Z2000. Här finns allt en videofil behöver och långt mer än vad man kan förvänta sig av ”blygsamma” 20 000 kronor. Svärtan är flexibel och underbart djup med en nivå som börjar i CRT-klass (med lägsta iris-setting givetvis)! Skärpan är mycket hög – både den optiska såväl som den digitala. Ljustrycket är precis som svärtan flexibelt och passar alla från små bilder upp till riktigt stora bilder som vår 4-meters-duk! Dynamiken som ljuset ger ihop med den fenomenala svärtan ger underbar kontrast som för tankarna till plasmaskärmar. Färgåtergivningen är exemplarisk (men kräver dock alltså viss kalibrering enligt ovan). Kort sagt – Sharp XV-Z3000 är en fantastisk hembioprojektor till ett ganska överkomligt pris och det här är första gången vi ser så hög prestanda i denna ”låga” prisklass som vi kallar ”Budgetklass”. Svagheten med Z3000 består i avsaknaden av Lens Shift, det inte så långa fläktljudet samt framför allt att det är bara HDMI som ger klockren bild. Z3000 är alltså inte så flexibel när det gäller olika signaler, men väldigt flexibel när det gäller kalibrering och optimering!

Budgetreferens el huvud-referens?
Under detta test bad leverantören snällt om vårt testutlåtande då annonser skulle tryckas innan deadline. Det preliminära beslutet av oss blev ny ”Budgetreferens” för DLP strax före Mitsubishi HC3000 som fick den utmärkelsen alldeles nyligen. Det känns dock som att man hade kunnat trimma Z3000 till att ta ett större kliv från Z2000, men med tanke på priset så måste vi ändå le och känna oss nöjda. Framför allt så vill jag understryka att det är först efter dessa två veckors optimering och kalibrering och hårt testande som vi kommer fram till resultatet som presenteras nedan. Sharp XV-Z3000 blir till slut och i alla fall vår nya huvud-referensprojektor efter Optoma ThemeScene H79 – trots att priset egentligen säger att Z3000 är en budgetklass-projektor! Varför det blir så hoppas jag framgår av sista stycket ovan. XV-Z3000 passar nämligen ALLA som i första hand söker en optimal hembioprojektor med HDMI-signal från sin DVD-spelare, och detta oavsett om man skall använda den i ett ljust vardagsrum, eller en mörk dedikerad hembiograf. Lika lite spelar det roll om man ämnar bruka 80 tum bild, eller 180 tum – det kallar vi flexibilitet och styrka samt skyhögt price/performance-värde! Resultatet gör alltså Mitsubishis utmärkelse ganska inaktuell redan nu, även om HC3000 ligger MYCKET tätt strax bakom Z3000 i fråga om prestanda. Grattis Sharp till den första referensprojektorn i ”budgetklass” – eller med andra ord; den billigaste BigScreen-referensprojektorn någonsin! Jösses, vad blir branschens nästa drag nu???

Bästa bild: HDMI!

 

 

Kontakter:
Vad anslutningar anbelangar så säger vi – det vanliga av idag plus en extra komponentingång. Inte dumt alls! Komponentvideoingången är felmärkt som vanligt dock...

 

 

Knappar:
Knappsatsen känns igen från Z2000 - det är precis så där lagom med just det man behöver, utom belysning.

 

 

Fjärr:
Fjärrkotrollen ser ganska ”Panasonic” ut med sin litenhet, lätthet, plastighet och klena belysning. Men det finns en del bra snabbknappar för användbara funktioner, även om formgivningen kunde ha varit bättre och framför allt roligare.

 

 

PLUS
+ Svärta i CRT-klass!!!
+ Oöverträffad ljusstyrka!!
+ Mkt hög dynamik och stor kontrast!
+ Iriskontroll (manuell) i tre steg
+ Dubbla komponentingångar
+ 768p ger 48 raders ”Image Shift”
+ 5x spin (300 Hz)
+ Bra pris

MINUS
- Dålig egen de-interlacing
- Litet gammafel på prog. komp.
- Skärpan är inte fullt som Z2000
- Lens Shift-behov!
- Fläktljudet kunde ha varit lägre

OMDÖME
Sharp XV-Z3000 presterar som Mtsubishi HC3000 – och lite därtill. Spin är x5 (300 Hz) istället för x4 (240 Hz). Iris har 3 lägen istället för 2 och ljustryck, svärta, kontrast och dynamik är snäppet vassare med kontrast på 6500:1 mot 4000:1. Färgskalan kräver dock lite mer justering än hos HC3000, men överlag så är detta en vassare projektor än Mitsubishis i övrigt mycket bra maskin. Vi pratar alltså två elitprojektorer i sin klass, men Sharp drar för tillfället det längsta strået… av alla... just nu! Detta är nu alltså vår billigaste referensprojektor någonsin!

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:
DVD-spelare:
Kablar:
Filmer:

     

Optoma ThemeScene H79
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.1 gain
Denon DVD-3910
Supra
Star Wars epIII, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, m fl...


FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
HDMI:
DVI:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
DLP HD2+/DarkChip2™ + DDP3020
15:9
1280 x 768 (HDTV-720p + XGA)
6 seg (RGBRGB) / spin x5 (300 Hz)

För 100”: ca 3–3,5m
1200 ansilumen
6500:1 (Full On/Off)
okänd
275W / 2000-3000 tim (nor/eco)
Uppgift saknas!
33/30 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell x 1,15
Ja
Nej
Ja, dubbla
Ja
BHD = 315 x 120 x 294 mm
4,0 kg
2 år
22 000 kronor
Wiktors: 08–795 24 40
www.sharp.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.