Kära läsare: från och med den 20:e december 2004 så begär vi 19kr/mån för FULL tillgång till vårt testarkiv för "nya" projektorer (tester sedan BigScreen gick online). Gamla tester (innan BigScreen) och övriga tester är dock gratis som allt annat på sajten. 19 kronor för 30 dagars access till nya tester är alltså inte ens 1 krona om dagen för full tillgång till samtliga av våra tester. Skall du köpa en projektor för någonstans mellan 10 000 och 150 000 kronor, eller mer så är 19 kronor extra förhoppningsvis inte så farligt mycket för en grundlig bedömning av folk som pysslat med projektorer sedan mitten av 90-talet? Men reaktionerna på detta har dock varit starka, både positiva och negativa. Låt oss här på ett personligt plan gå igenom lite historia bakom sidan och varför det nu måste kosta pengar… samt självklart: HUR BLIR MAN MEDLEM?

© 2006 BigScreen Entertainment

Enkelt uppslagsverk
BigScreen gick officiellt online augusti 2002. Från allra första början var tanken att BigScreen bara skulle vara ett litet enkelt komplement till mina artiklar som skrevs för tidningen HemmaBio och fungera som ett online-uppslagsverk med information kring projektorer och liknande utrustning för storbildsunderhållning. Här skulle mina läsare få svar på grundläggande funderingar som ”Vad är ansilumen, hur mäter man kontrast, hur viktigt är det med ljusstyrka, vad är det för skillnad på SVGA och XGA och vad betyder förkortningarna och hur viktig är egentligen upplösningen”, mm mm… Denna idé föddes för att ”slippa” svara på tidskrävande mail och telefonsamtal till redaktionen där kanske 5-10 personer om dagen frågade mer eller mindre samma saker, vilket tog bort effektiv arbetstid som kunde ha nyttjats för fler tester istället. Så den primära skissen till BigScreen som skapades kring millennieskiftet var alltså en enkel men informativ informationscentral för HemmaBio-tidningens projektorintresserade läsare, kan man säga. Varken mer eller mindre...

Redaktionskonflikt
Den första råskissen gjordes i PowerPoint år 2000 men flyttades ganska snart över till FrontPage för att kunna bli lite mer ”avancerad”. Där upphörde dock mina egna webbkunskaper och därför blev inte sidan särskilt fräck eller avancerad alls jämfört med andra webbplatser och framför allt kunde den inte leva upp till mina egna önskemål och krav som grafisk formgivare (mitt ordinarie arbete). Detta gjorde att jag funderade mycket länge på om jag ens skulle lansera den, men frågorna hopade sig och stal alltmer av min tid som borde ha gått till tester och andra nya artiklar för tidningen, så det lutade mer och mer åt att släppa detta enkla hembygge till webbsida. Under denna veva kom jag dock ironiskt nog också en smula på kant med HemmaBio-tidningens redaktion. Vi resonerade oss genom konflikten och jag kände själv att det nu efter fem år var dags att gå vidare någon annan stans. Jag ansökte om medlemskap i Journalistförbundet och kom tack vare min då 5-åriga erfarenhet av tidningsbranschen med varpå jag äntligen kunde officiellt kalla mig för frilansjournalist ”på riktigt”.

Idén växer
Nu, den tidiga våren 2002, så föreslog mina vänner att jag skulle utveckla BigScreen-sidan (som inte hade släppts än) till något större och genom den fortsätta att förankra mig i branschen i väntan på sporadiska frilansjobb. Min kära panel lovade att fortsätta ställa upp vid behov och möjlighet som det varit under alla år innan. I denna veva kopplades också vår oerhört duktige webmaster Jimmy Widegren från JW Design in för att göra sidan betydligt snyggare och avsevärt mycket mer avancerad än vad jag själv någonsin skulle ha kunnat gjort. Det blev en hyfsat dyr affär för mig personligen men visade sig också vara en väldigt bra idé och mycket riktigt så hörde också snart andra tidningar och företag av sig; HomeVision Magazine, Outpost FX, Bild & Ljud, Plaza Interiör och Aftonbladet är bara några exempel på arbetsgivare som dök upp efter lanseringen hösten 2002. Nu var alltså tanken kring BigScreen inte längre bara ett online-uppslagsverk med några få tekniska förklaringar, utan mer som en online-tidning med fullständiga tester i samma klass som jag tidigare sålt till HemmaBio-tidningen. Både tester, likväl som tekniska informationsartiklar gjordes så utförliga och informativa som det bara gick inom ramarna för mina och mina kollegors kunskaper. Ibland såldes artiklar till tidningar och företag likt dem ovan, men oftast skapades de för, och stannade vid, sajten. Det var inte heller till vår nackdel att HemmaBio-tidningen själva lade ned tester av projektorer under väldigt lång tid innan de hittade min ersättare härom året, vilket drog en hel del folk till vår nya sida ganska snabbt.

Finansieringsbehov
Självklart skulle allt detta serveras gratis till er kära läsare som så troget följt mina artiklar i HemmaBio-tidningen och dylikt, och (förhoppningsvis) skulle alltsammans finansieras genom annonsintäkter från branschen. Det intresset visade sig dock vara väldigt svagt jämfört med det mycket stora intresse de flesta leverantörer visade, och ännu visar, när det gäller att få sina produkter recenserade av oss. Det största intresset har dock alltid kommit från er kära läsare och vi ligger nu vintern 2004 (trots bristen på egen reklam offentligt) kring cirka 10-20 000 unika besök per månad. Det känns oerhört roligt att så många litar så mycket på oss när det gäller denna mycket specifika och nischade typ av konsumentupplysning. Nu i skrivande stund, snart 2½ år sedan lanseringen, är vi dessvärre också tvungna att vända oss till just Er för att säkerställa sidans fortsatta existens och vi hoppas självklart att detta inte skall innebära att vår popularitet plötsligt sjunker markant! Hade det fungerat med intäkter från reklam på vår sida så hade det varit önskvärt naturligtvis, men nu blev det inte så tyvärr. Läsaravgifter är det enda som kan finansiera sidans fortlevnad. Ni skall veta att vi som jobbar extra med BigScreen också har ordinarie arbeten på dagtid och, i synnerlighet jag personligen, jobbar emellanåt dygnet runt för att leverera tester, artiklar och upplysningar till er kring denna underbara men något kostsamma hobby. BigScreen har alltid finansierats med egna medel och små bidrag från de allra mest trogna läsarna, men nu håller det alltså inte längre, och skall sidan kunna finnas kvar och fortsätta att växa så måste det ske genom dessa ”prenumerationsavgifter”. Fungerar inte detta får vi förmodligen stänga ned sidan ganska snart, och det vore ju hemskt tråkigt – både för oss, för er läsare som gillar och har nytta av sidan samt för de leverantörer som vill visa sina produkter på styva linan för er.

Positivism & negativism
Reaktionerna på detta har ganska snabbt till största delen varit mycket förstående och väldigt stöttande, men vissa negativa personer måste ju alltid göra sin röst hörd, vilket har känts mycket tråkigt för oss som faktiskt gör detta för er läsares skull. En person uttryckte till exempel något i stil med; ”-Varför skall jag betala för ett arbete som han/dem gör för att det är skoj?”. Frågan är om man ens skall svara på något sådant, men även om det nu vore så att detta projekt vore superskoj att driva dag som natt, kosta vad det vill, (vilket det inte är!) så skulle man ju då kunna säga att; varför skall skådisar ha betalt? Varför skall musiker ha betalt? Varför skall modedesigners, konstnärer, reseledare, idrottsmän, djurskötare, fotografer och spelutvecklare ha betalt? De har ju alla roliga jobb och borde väl därför vara glada att de får göra något roligt? Pengar kan man ju inte unna någon som har roligt, eller? För det första så är inte alla jobb roliga jämt och ständigt, oavsett vad man gör. Även en skådespelare är väl fruktansvärt utarbetad och orkeslös emellanåt, precis som ett golfproffs eller en artist? Men alla människor måste tjäna sitt uppehälle på något sätt och vissa jobb är roliga ibland, andra är det inte. Detta jobb ÄR roligt många gånger – visst! Men långt ifrån jämt. Allting måste arrangeras och betalas för. Webmaster kostar pengar, servern kostar pengar, leveranser kostar pengar, utrustning kostar pengar (referensprojektor, DVD-spelare, kablar, filmer, testskivor, datorer, mm) och icke att förglömma – el för att driva allting kostar pengar. Sist men inte minst – TID i form av vår egen dyrbara fritid som också kostar, kanske inte pengar, men det tar ändå tid från det sociala liv man har utanför arbetsplatsen. Detta är onekligen en investering i ett projekt som jag hoppas uppskattas av fler för vad det gett och inte föraktas för vad det nu begär. Som jag skrev till denna person; -Varför klaga så kraftigt över vad vi måste göra istället för att ge lite credit för det vi gjort?. BigScreen har i dagsläget sedan lanseringen i alla fall pumpat ut över 50 tester av hembioutrustning, mest projektorer, men även lite annat smått och gott, samt även tiotusentals ord i artiklar med ren teknisk information, upplysning och vägledning. Och allt detta har serverats allmänheten helt gratis. Nu kommer vi att begära ynka 19:-/mån för att ni skall kunna läsa alla våra tester under 30 dagar. För detta får ni även tillgång till en privat del i forumet där vi garanterar personliga svar på era frågor! Allting i övrigt på sajten kommer att fortsätta att vara gratis även i framtiden. Med allt ovanstående i åtanke – är vi så hemskt snikna då verkligen? ;)

Framtiden
Om vår och framför allt min egen önskan slår igenom, att det faktiskt går att ta betalt av sina läsare på nätet precis som en tryckt tidning gör i butiken, så kommer vi att använda så mycket vi kan av pengarna för att utveckla BigScreen ännu mer till något ännu större. Med det menar jag bland annat;
1. Köpa in bättre utrustning som till exempel mätinstrument för ljus och kontrast samt referensutrustning för ljudtester så vår ljudexpert, musikproducent och ljudtekniker Michael Eklund, kan leverera tester av högtalare och förstärkare framöver.
2. Anlita fler skribenter från det tunga kontaktnät av proffs och mycket erfarna användare som jag och mina kollegor umgås i, och genom dessa få möjlighet att i större utsträckning börja testa fler typer av hembioutrustning som till exempel DVD-spelare, kablar och varför inte även filmrecensioner.
3. Flytta till större och mer centrala lokaler som tillåter bättre ruljans på verksamheten med snabbare leveranser och bättre möjlighet att testa stora saker oftare som till exempel plasmaskärmar, LCD-skärmar och bakprojektions-TV, mer mera.

Men vi är som sagt inte där än…

Hjälp oss växa
Till att börja med så måste vi kunna finansiera projektets överlevnad och som sagt – vi vänder oss nu till er läsare och till vår hjälp har vi tagit det seriösa och mycket erfarenhetsrika företaget VIATEL för att säkerställa en trygg och säker betalning på enklaste möjliga sätt med hjälp av endast en telefon utan att blanda in kreditkort eller andra saker som för vissa kanske känns otryggt att använda över nätet. Medlemsregistrerings- och betalningsproce-duren är MYCKET enkel med några få korta och snabba steg... Läs mer om det HÄR! Vi hoppas alla att ni alla skall finna BigScreen vara en trevlig och informativ webbplats även i fortsättningen och om tillräckligt många förstår och respekterar att allt arbete kostar pengar så kommer vi att hålla lågan uppe och arbeta vidare för att fortsätt att växa och bli ännu bättre...

Vi ses!