BigScreen, information, oktober 2006

 

Med anledning av online-debatt kring ISF-kalibrering…

KALIBRERINGSKONFLIKTER

BigScreen startade som bekant för de som följt oss sedan starten, hösten 2002. Somliga som förr stöttade oss varmt har nu vänt på klacken av delvis en stor anledning: frågan om hur stor vikten av kalibrering är. Vi är alla väldigt överens om att kalibrering i regel behövs i någon form. Vi är dock inte rörande överens om att det är värt några extra tusen kronor för en så kallad ”certifierad ISF-kalibrering” av certifierad dito utbildad ”kalibrerare”. ISF-utbildningar tingar vad vi förstår kring cirka 15 000 kronor, utrustning kring 20 000 kronor + dator, och en beställd kalibrering av sådan utbildad person kostar mellan 2-4000 kronor, beroende på omständigheter och omfattning. Frågan är nu alltså, vart skall man ställa sig i denna nya "hysteri" och förvirring. Denna artikel spelar bara våra åsikter och ingen annans... och alla har rätt till sin egen.

© 2006 BigScreen Entertainment

Till att börja med så vill jag hänvisa till vår, sedan alltid existerande ”disclaimer”, eller ”ansvarsfråntagande” som det skulle heta lite töntigare på svenska. Den återfinns under fjärrkontrollens ”TESTER – Hur testar vi”. Har man inte läst denna så bör man inte heller kritisera oss så öppet och hårt som somliga har gjort. Man bör också läsa viss fakta om undertecknad som är ansvarig för innehållet här, oavsett om det är skrivet av mig, eller av kollega. Den biten finns under startsidans ”Grundare & chefredaktör”. Vitsen med dessa pekningar är att styrka att vi aldrig påstått oss vara ingenjörer, utan ”endast” extremt intresserade konsumenter med produktvana av projektorer och dylikt sedan början av 90-talet. Och meningen med denna verksamhet är delvis att förmedla intryck från vana konsumenter till ovana – inte att skriva någon slags LAG om hur projektorer, eller dylik utrustning, uppför sig exakt i alla tänkbara miljöer och efter alla tänkbara omständigheter. För mer om detta i detalj – se ovanstående artiklar/länkar. Vitsen med denna artikel är i sin tur att detta problem börjar dra iväg och nästan likna pajkastning i stil med barndomens klassiker ”min pappa är större än din pappa”, ”du är dum i huvvet”, ”jag är bättre än dig”, och så vidare, och därför vill jag säga några ord om saken innan vi lägger ärendet på hyllan (eller ”sticker huvudet i sanden” som någon sade). Smutskastningen och personangreppen online lär dock tyvärr ändå fortsätta, men då vet i alla fall våra läsare var vi står i frågan och vad vi svarar till de som i princip och i klartext menar att vår verksamhet mest är en samling osanna påståenden från en samling obildade förståsigpåare. Det handlar inte om att, som säkert dessa personer kommer att göra gällande, att vi ”ursäktar oss för vår dumhet”, utan snarare att vi vill avdramatisera detta ärende som vuxit sig alldeles för stort för allas välbefinnande...



Då och nu
När de första projektorerna för hemmabruk kom i mitten av 90-talet (som inte var CRT), så var de försvinnande få till antalet, dyra efter vad de presterade (25-30 000 kronor) samt extremt enkla konstruktionsmässigt, men framför allt handhavande- och kalibreringsmässigt mot idag. Idag är en projektor för 20 000 kronor i princip lika, eller mer avancerad, och lika bra eller bättre än en projektor som för 4-5 år sedan kostade 100-150 000 kronor. Och inom det senaste året har också majoriteten av de stora tillverkarna nått sådana kvalitetshöjder att det börjar bli mycket svårt att se konkreta skillnader utan extensiva jämförselser och långt utdragna tester av alla funktioner och inställningar. Ibland är en projektor mycket bra direkt ur kartong, vilket vi brukar kalla ”plug n’ play”, men ibland kräver de ganska omfattande ändringar i menyn för att trimmas till den kvalitet de är faktiskt kapabla till. Så långt är de flesta konsumenter överens.

För att göra dessa justeringar har vi sedan länge använt oss av olika kalibreringsskivor som Avia, Video Essentials och framför allt THX Optimizer. Den sista dels för dess mycket stora användarvänlighet som ALLA kan förstå sig på, samt även undertecknads oerhört stora respekt för en filmgigant som George Lucas. THX Optimizer är inte "världsbäst" som verktyg, men det är tillräckligt. Svenska kalibrerings-motsvarigheter som "The Calibrator" har vi aldrig fastnat för. Nya utgåvor av dessa lär dock vara betydligt bättre...

Första ”kalibreringskonflikten”
Det var för cirka 3-4 år sedan som de första problemen dök upp kring detta ämne och det handlade då om att vissa riktigt hängivna konsumenter ville pressa sina produkter till det absolut yttersta inom ramarna för vad de själva ansåg sig kunna prestera. Och ofta handlade det då om att man inte ansåg den ”medföljande” menyn räcka till. Man ville framför allt komma åt vitbalans då den inte fanns, samt givetvis gamma, då båda dessa är viktiga faktorer för att förändra en bild radikalt. Men då var det alltså inte vanligt att sådana inställningar fanns tillgängliga för konsumenten. Detta fick följden att det började cirkulera servicekoder på Internet där folk till och med kunde betala för att få tag på en kod som gav dem tillgång till servicemenyn på just deras projektor. Som extremt intresserad konsument själv, så har jag alltid förstått intensionen, men inte riskerna. I många fall saboterade man garantin, och skulle man glömma att skriva upp värdena innan man ändrade dem så var man såld då de flesta projektorer hade individuella värden i sin servicemeny som bara gällde just det objektet. Jag hörde talas om många fall av till exempel Sony VPL-VW10HT som var vår referensprojektor då (se "Gamla tester") som kom in till serviceverkstäder med totalt felinställda värden, smått omöjliga att återställa för en stackars tekniker i Sverige (VW10 tillverkades i Japan). Garantin gällde då inte längre, och det blev dyrt att ordna till misstaget. Somliga lyckades givetvis men långt ifrån alla och det kändes som många sköt i blindo. Idag är det betydligt enklare då både vitbalans (eller RGB-justering som vi brukar kalla det) samt gamma kommer med ”nollställda” värden. Vitbalans brukar vara siffror för Gain (kontrast) och Bias (ljusmättnad) för varje grundfärg individuellt. Är det extra utförligt så kan det även handla om mättnad för respektive färg. Ibland är den nu för tiden till och med så omfattande så den även inkluderar subtraktiva färger som cyan (C), magenta och gult (Y). Men som sagt – värdena är alltid på 0 från fabrik så det är aldrig några konstigheter att återgå till fabriksvärdet. Gamma brukar erbjudas som förval med olika namn för olika ändamål som till exempel ljusa rum, tecknat, sport, film, spel, mer mera, istället för de egentliga nivåer man pratar om; till exempel 1,0, 1,8, 2,2 eller vad det nu kan handla om i gammavärde. Men det är nu det och tidigare var det knepigare om inte omöjligt för gemene konsument att hitta referenspunkter att utgå ifrån och att kalibrera utan risk för stora fel.

InoAudio Pi60 Signatur

Större frihet
Numera slipper vi alltså denna ”underground-verksamhet” och kan istället leka med allt detta fullt tillgångligt från fabrik. Men oavsett om vi pratar då eller nu så har BigScreen och våra artiklar arbetats fram på samma sätt, med samma tanke och samma ändamål under alla år – både online som i tryckt form i branschtidningar. Målsättningen har alltid varit att skriva för den ”vanlige” konsumenten, oavsett om man är nästan helt rudis och ny på den underbara hobbyn hembio som sådan, eller om man är ganska erfaren och gediget intresserad. Vi tycker tillsammans (BigScreen-panelen) - och jag skriver, sedan start, för dessa, och inget är så värmande och roligt som alla de mail man fått ta emot under åren från personer och familjer som införskaffat sig en stor bild hemma med stor hjälp av våra recensioner, och är så nöjda och tacksamma för guidningen. Men det är just det vi är (för att återigen hänvisa till vår ”disclaimer”) – en GUIDE, inte en LAGBOK! Därför har vi aldrig använt något annat att förlita oss på än vana och erfarenhet. Vi mäter i dagsläget fortfarande ingenting – vi skriver bara på intuition, känsla och erfarenhet som sagt. Det ironiska och totalt paradoxala är att jag personligen fungerar precis tvärtom när det gäller ljud. Där anser jag att man inte kan ”tycka” till höger och vänster, utan seriösa mätningar. Jag vill inte köpa ett par högtalare som jag inte är helt säker på att de mäter så låg distorsion som möjligt. Just därför använder vi enbart högtalare från min gode vän ljudingenjör Ingvar Öhman på InoAudio. Men när det gäller BILD är det för mig och mina kollegor så otroligt mycket mer konkret i fråga om möjligheten att bedöma vad man SER, och inte vad man HÖR. De flesta ser skillnaden på Hulken och en människa, men långt ifrån alla kan höra skillnaden på hög och låg distorsion. Men nu skall vi inte fasta i ljuddebatten också, utan koncentrera oss på ämnet bild och kalibrering.

Ett "fritt land"?
Vi är nu alltså framme vid ”idag” – höstsäsongen 2006 och sedan drygt ett år skulle man kunna säga så har ett nytt problem vuxit fram. Det handlar numera inte längre om bristande kvalitet på produkter eller avsaknad av inställningsmöjligheter, utan vad man gör med dem. Några eldsjälar som tigare har varit mycket positiva till det vi producerar, har nu som sagt vänt helt om och spottar nästan på allt vi gör. SJÄLVKLART är det FULLT tillåtet att ändra sig och att anse/tycka något annat. Detta är så naturligt självklart att jag förutsätter att ingen ens tvekar på vad jag och vi står i den frågan så långt? Alla får tycka ”vad de vill” – det är ett fritt land än så länge. MEN det handlar snarare om HUR man uttrycker sina åsikter och på vilket sätt man tar ett ställningstagande mot meningsmotståndare. Det är precis här som isen har brustit och släppt fram ett stort kallt, svart hav av bottenlös kyla (känn dramatiken nu) som sveper över oss som faktiskt inte vill någon något ont, utan som bara tuffar på i samma anda som vi alltid gjort. Men bakom all verksamhet står alltid i slutändan en person eller flera, och när offentliga angrepp börjar bli smått personliga, så faller det sig ganska naturligt att denna person, eller dessa personer också reagerar och tvingas ”munhuggas” tillbaka. Hur omoget det än kan te sig för utomstående. Och det är just precis exakt här som detta problem vuxit sig ur skorna. Vi köper som sagt att man är av annan åsikt idag, oavsett vad man ansett tidigare. Vi köper också att en del nya läsare kanske även de känner från början att vi inte tilltalar dem eller deras smak/uppfattning om branschen, dess produkter och nuvarande läge. Men vi kan bara beklaga att det skall debatteras så dystert kring detta och där verksamheter som våran pekas ut nästan som förkastligt lurendrejeri av ett lyckligtvis mycket litet antal, men dock kraftigt hörbara och ständigt forumnärvarande personer.

Kosta eller inte
Vad exakt är det jag pratar om? Ja det handlar (främst) om två saker som tas upp i ingressen; ”certifierad ISF-kalibrering” samt kostnaden av densamme. Övriga utpekande personangrepp och forumlarv tänker vi inte ens kommentera. I den ena ringhörnan har vi några av ovan nämnda före detta supporters som delvis numera också driver en konkurrentsajt. Ihop med dessa har vi självklart de butiker som erbjuder denna kalibrering för en par, tre, fyra tusen, där också en av dessa i övrigt mycket trevliga killar arbetar numera. I den andra ringhörnan har vi dels oss som ligger bakom denna hobbyverksamhet som återigen inte genererar några pengar (till förmån för er läsare) samt de flesta av de leverantörer som förser oss med testobjekt – bra som dåliga. I mitten står du stackars konsument och kanske inte alls förstår vad vi bråkar om? Helst skulle jag vilja backa tiden och säga vissa saker annorlunda, för min intension har aldrig varit att ”smutskasta” denna typ av proklamering som de står för, men eftersom vi som sagt blivit bemött med så pass hård kritik för att vi inte ställer oss bakom detta, så har det ibland eskalerat till små påhopp och mer eller mindre kraftig irritation i båda läger. Skall man betala en certifierad ISF-tekniker för att ställa in din projektor på detta sätt, eller skall man nöja sig med att ta hem sin produkt för 10, 15, 20- 30 000 kronor, eller mer och ”bara” trimma den så gott man kan med enkla medel som recensioner, tillgång till fullständig meny samt ett par friska ögon? SJÄLVKLART är detta upp till var och en och GIVETVIS tycker ingen av oss på BigScreen att det är förkastligt att göra en sådan kalibrering… MEN (som alltid). Är det värt några tusen verkligen och vad exakt händer egentligen om man säg; byter lampa, byter duk, byter kablage, byter DVD-spelare, eller kanske till och med bara ändrar bildstorlek, ljusförhållanden i sitt rum, färgsättning på väggar, och så vidare. Skall man lämna in sin projektor på nytt då och betala några tusen igen? Och hur har man egentligen tänkt när man proffskalibrerar i en studio (kanske i stil med våran) för att sedan skicka till kund som har helt andra förutsättningar hemma? Vissa rykten pratar om ISF-tekniker på hembesök, men jag vågar inte tänka på pristillägget där, i alla fall om man bor i Boden eller liknande. För att inte tala om att filmer är ofta mastrade på olika sätt, varför till exempel THX-Optimizer egentligen är avsedd för just filmen den kommer med, men ändå fungerar som generell trimning för alla filmer. Men att betala för en trimning som vad jag kan förstå fungerar i första hand bäst i det rum ISF-teknikern sitter med exakt det ljus och den utrustning och signal han eller hon använder – det känns inte så gjutet för mig? Man kommer ändå väldigt långt med de bästa kalibreringsdiscar som finns på marknaden idag. Det är bara det vi egentligen menar. Men tyvärr måste vi utveckla detta mer...

ISF och 6500K
ISF, som för övrigt står för det långa namnet ”Imaging Science Foundation Inc”, förespråkar i första hand korrekt färgtemperatur på bilden. Industristandarden är 6500 Kelvin (K) som du kan läsa mer om under ”Allt om bild – Mätmetoder & bild-fysik” eller "D65" som det ofta förkortas. Vi önskar samma sak, då korrekt 6500K ser mycket ”verkligt” ut. Ett problem sedan tillverkarna började lansera K-värden i sina menyer är dock att i princip ingen lyckats träffa äkta 6500K. På senare tid är i skrivande stund Mitsubishi HC3000 den som kommit närmast vad jag skulle tro. Men många gånger har de bara ”slängt in” en sådan funktion, men där 6500K mer har presterat kring 4500-5000K – det vill säga alldeles för varm färgtemperatur med kraftiga inslag av rött, gult, brunt och grönt, och överlag en ton av sepia. Mer träffande ”perfekta” naturliga färger har legat kring högre värden som 7500-9500K, enligt menyernas angivelser alltså. ISF går ut på att med hjälp av datorer och spektrometrar (”kameror”) och avancerad mjukvara mäta sig till och kalibrera fram perfekt färgåtergivning med äkta 6500K. Ingen dum tanke alls, frågan är alltså snarare om någon törs säga att det verkligen är värt besväret med att skicka in sin projektor och betala avgiften. Det kan ingen avgöra åt dig annat än du själv, men personligen tycker jag det räcker långt med en god kalibreringsskriva och lite erfarenhet och känsla. Nu har jag förvisso studerat konst och färglära på högskolenivå samt jobbat inom reklam och formgivning i många år så bild är ett välbekant ämne utöver filmintresset sedan 30 år, men jag tycker ändå som sagt att det räcker långt med att summera intryck och tips från recensioner som våra och liknande. Kalla det för all del ”en nästa nivå” med ISF, men räkna med extra kostnader samt extra jobb och besvär, samt räkna inte kallt med att du skall ramla baklänges av skillnaden mot en ”hobbykalibrering” med hjälp av en bra kalibreringsskiva. Det skulle vi aldrig våga lova – därav problemet och konflikterna. Föreställ dig också köbildningen och den hysteri som skulle bildas kring detta om ALLA som äger en projektor (och plasma och LCD-TV?) skall skicka in sina prylar till de extremt få personer som är ISF-utbildade? Jag har svårt att se logistiken flöda där, samt hur man skulle hantera de konsumenter som kanske inte ser sin investering glittra på det sätt de väntat sig? Ett enklare sätt att i alla fall göra så mycket man kan själv är ju att börja med att införskaffa bra kalibreirngsskivor som till exempel Joe Kanes Video Essentials.

Mäktiga masters
Ja det är ett lite luddigt koncept när man funderar djupare kring det, men tanken är god. SÄMRE lär det knappast bli med en ISF-kalibrering naturligtvis. Mannen bakom ISF är Joel Silver som 1994 startade denna verksamhet för citat: ”to introduce video calibration methodology into consumer electronics”. En annan framstående herre i denna bransch är Joe Kane som ligger bakom nyss nämnda kalibrerings-DVD:n ”Video Essentials” (bild ovan) som länge endast fanns på NTSC, men numera även i PAL. Att på detta sätt i sitt eget hem själv använda instruktioner och testbilder och recensioner (inte bara våra naturligtvis) för att trimma sin bild tycker vi räcker mycket långt, åtminstone som ”steg 1”. Tycker man sedan att man, likt ”kalibreings-piraterna” vi pratade om tidigare som letade service-menyer, att man inte är nöjd, eller att man vill nå högre/längre, så för all del – hosta upp lite extra cash och prova ISF så glädjer ni både ”kalibreringssekten” som jag ironiskt, men framför allt skämtsamt försökte kalla dem i vårt forum nyligen, samt de som utför själva jobben. Meningen från min sida är verkligen INTE att smutskasta någon, då de säkert vet vad de gör rent principiellt och intensionerna är säkerligen i de flesta fall ärliga och goda. Det är bara uppfattningarna kring kostnader och behov som skiljer sig. Men det är väl dock bra att det finns olika vägar då chansen att alla skall finna något som fungerar för dem, ökar. Vi på BigScreen har STOR respekt för branschmoguler som Joel Silver och Joe Kane, och jag tvivlar inte alls på att en äkta ISF-kalibrering gör din projektor så bra det bara går. Men det finns tydliga reservationer enligt ovan och det är tråkigt att vi blir utpekade som imbeciller för vi inte jublar med samma entusiasm. Som ”medkonsument” är man också en smula rädd att kostsamma förnämliga proffskalibreringar skall sprida sig med samma evangelium till allt annat också, som plasma- och LCD-TV, DVD-spelare, förstärkare och kanske till och med högtalare. En ISF-kalibrerad brödrost någon? Eller varför inte telefon eller fax, som en ISF-förespråkare sade till mig nyligen metaforiskt (han syftade till att tillverkare av dessa vill att mottagaren skall se eller höra exakt vad sändaren lämnar, vilket ju dock aldrig är fallet med någon av dessa produkter). TV-apparater, oavsett om de är CRT, LCD eller plasma visar ju för övrigt också TV-kanaler som de sänds ut med fel och brister +/- karaktären på bildåtergivaren, och flertalet kanaler skiftar ganska REJÄLT i framför allt färgmättnad och färgkaraktär, utöver ljudvolym som alla vet. Hur kalibrerar man en TV så den ser hundra procent korrekt ut på alla kanaler?

Extra tänkvärt är också det faktum att ingen av oss någonsin hört talas om att våra kära BIOGRAFER runt om i världen skulle följa denna standard? Professionell celluloidfilm på bio är fortfarande det utlimata i filmväg, så länge vi inte pratar full-HD med 1080p (HD-DVD eller BlueRay) för hemmabruk, och som sagt, vad jag vet så har jag aldrig suttit på en biograf som proklamerat att de är "ISF-kalibrerade", hur bra det än är rent principiellt. Förespråkarna skulle dock säkerligen kontra med att filmen i sig är "färdig" när den kommer på celluloidrullarna? Men spelar inte salongens färger roll, bildstorlek och ljusförhållanden samt självklart projektorn i sig? Dessutom skulle detta innebära att en herre som till exempel tidigare nämnda George Lucas vet mindre om hur hans filmer skall ses, än vad ISF-reglerna säger? (Eftersom det talats en del kring THX Optimizers lämplighet kontra ISF). Inget ont om någon eller något, men jag tvivlar på att alla i filmbranschen är av exakt samma åsikt kring ISF:s vara eller icke vara/behov. För att inte tala om andra giganter som Steven Spielberg, Stanley Kubrick och Francis Ford Coppola. Hur ställer de sig till ISF och det "måste" som verkar råda kring det hela för vissa. Ja frågorna är många och det hela känns inte så glasklart som man kunde önska. Det känns helt enkelt för "enkelt" med en solklar regel som fungerar i alla sammanhang. Men återigen; herrarna bakom filosofins utveckling är ingalunda att förakta heller, så respekt har vi onekligen.

Joel Silver från Imaging Science Foundation & Joe Kane från Joe Kane Productions

Åsikternas ormgrop
Att tycka och stå för vad man tycker om saker och ting i denna värld är synonymt med att sticka ut huvudet och blotta sin hals, men sällan har jag mött så mycket kritik som efter att jag öppet sagt att BigScreen inte solklart står bakom detta ”krav för att kunna nyttja sin projektor över huvud taget”. Jag har nämligen aldrig gillat att ISF, efter vad somliga målar upp det som, skall vara en akronym för just det – en förutsättning för att kalla det upplevelse? Det är nästan att dumförklara ”den lilla människan” och dennes potential. Det finns åsikter om mycket, till exempel film, musik, mat, vin, resor, konst, mer mera. Och hur många gånger finns det en klar riktlinje för vad som är rätt. Men skall man ha rödvin till kött och vitt vin till sallad för att det är gott eller för att någon bestämt det? Förhoppningsvis för det är gott enligt de flesta, men självklart finns det dem som hellre dricker läsk, juice, mjölk eller vatten till detta, oavsett vad de kulinariska experterna anser. Är ”Sagan om Ringen” ett filmiskt mästerverk eller en fjantig kostymresa i en sagovärld som bara tilltalar fantasy-nördar? Förhoppningsvis får man tycka vad man vill, men själv ser jag dem som mästerverk i fråga om till exempel foto, scenografi, musik och stämning. Jag älskar klassisk konst som verk av Anders Zorn och Bruno Linjefors, jag målar även densamma, men jag kan även smälta modern konst i lagom doser. Andra anser tvärtom. Vem har rätt och vem har fel? Lustigt nog är färgtemperatur nästan det enda jag kan komma på på rak arm som kommer med en så klar standard som 6500K. Jag anser att det är att eftersträva, men jag vet också att det finns de konsumenter som fortfarande ser det som ”för varmt” och tilltalas mer av högre färgtemperaturer som ofta också ger en smula mer dynamik. ”Det rätta” är 6500K, men är nyss nämnda person helt sänkt för sin smak då? På samma sätt kan jag respektera att vissa konsumenter faktiskt tycker om horndiskanter och andra saker inom ljud som ökar risken för distorsion, men vem kan säga till någon att du "får inte" tycka om den här högtalaren för den har mer eller mindre hög distorsion, även om det rent principiellt är fel med all typ av förvrängning – inom både ljud och bild. Det viktigaste är väl att köparen är så nöjd med sin produkt som han eller hon kan bli. BigScreen gör allt som finns inom ramarna för vad du SJÄLV som konsument kan göra med din projektor (eller plasma/LCD) för att få ut det mesta av din investering utan att behöva extern handpåläggning – varken mer eller mindre!

Framtiden & BigScreen's "försvar"
Med rätt vind i seglen som förhoppningsvis medför mer tid och större ekonomiskt flöde så är det dock allas våran ambition att KOMPLETTERA våra recensioner med en "Tweaks for Freaks" som vi på ett skämtsamt sätt funderar på att kalla sektionen. Denna sektion av varje recension skall då i sådana fall innehålla korrekta mätningar av ljusstyrka/ljusflöde i ansilumen, kontrast Full On/Off samt framför allt ansi-kontrast och självklart färgtemperatur från fabrik, samt kalibrerad och hur man når dit. Men detta skulle i dagsläget fortfarande kräva på tok för mycket TID (vilket skulle kraftigt minska mängden testade apparater) och framför allt finansiella medel, som inte alls rimmar med verksamhetens omfattning – än så länge... Man skulle också till vårt "försvar" angående temat på denna artikel, förenklat kunna säga att vi hittills, ännu, och tills vidare, "endast" jobbar med 9 års erfarenhet (vintern 2006) av branchen och dess produkter. Våra kalibreringar styrs därför endast av känsla och inte instrument. Förvisso skulle man kunna fundera om produkterna sedan en kortare tid (säg det senaste året) kanske har sprunigit ifrån oss i den bemärkelsen att de numera är av så oerhört bra kvalitet jämfört med tidigare, att det börjar bli på gränsen till omöjligt att arbeta utan mätinstrument. Må så vara om man till exempel syftar till 6500 Kelvin på pricken när det gäller färgtemperatur då ingen kan se något sådant med blotta ögat. Men vår avsikt är inte, och har aldrig varit att vilseleda någon konsument, utan som sagt att hjälpa till bästa möjliga bild (läs: mest naturliga/rena) med minst medel. Med detta menar jag personligen i fråga om färger att minimera eller tillintetgöra kraftiga FÄRGSTICK som oftast enligt oss kommer i tonerna (graderat efter vanlighet) 1: grönt, 2: gult, 3: rött och 4: brunt. De sista tre är toner som i för kraftiga doser gör bilden kraftigt sepia-tonad och "smutsig" i vår smak och därför är det inte ovanligt att vi hellre har "för hög" färgtemperatur, än för låg, då en högre temperatur ger en klarare känsla i bilden och i regel också mer dynamik och ljustryck. Vad vi strävar efter i första steget är en så neutral gråskala som möjligt, och då använder vi oss alltid primärt av testbilder för gråskala. Därefter småjusterar vi med de filmer vi alltid använder för att bedöma hudtoner främst, men även natur. Men vi får alltså mycket kraftig kritik för detta arbetssätt av våra motståndare från "6500-kulten" – men vi ger oss ändå inte. Vi anser fortfarande att man skall kunna avnjuta sin storbildsprodukt utan KRAV på 100% 6500K-kalibrering av kostsamma proffs. Men vi anser också att vi borde bli bemötta med samma respekt som vi och i synnerhet jag själv vill visa dem, då jag inte alls fördömer det hela, utan bara ifrågasätter omfattningen och vikten kring det hela exakt i enlighet med hela denna artikel. Det är skillnad på krav och option.

Slutord
Image Science Foundation Inc och deras ISF-certifiering/kalibrering är verkligen ingen bluff. Det har ingen påstått! Det ÄR bra och trevligt tänkt rent principiellt (om vi fokuserar på just film via DVD på en projektor som mer eller mindre skall användas för enbart detta), och självklart är det kaxigt att ha papper på att just din projektor är inställd optimalt efter "konstens alla regler" och inte bara efter vad en hustomte som jag tycker, men det är bara DU som kan avgöra om det är värd den hela processen och konstnaden för dig. Vi säger återigen; har du råd och tid och lust och ork – för all del min hembiovän: go for it! Eller varför inte till och med köpa egen ISF-utrustning som Datacolor's ColorFacts Professional 6.0 (bild & länk nedan). Fast då får du hosta upp drygt 20 000 kronor. Om inte så kommer du mycket långt ändå idag, för produkterna är i regel av oerhört hög kvalitet numera. Åtminstone bakom en del mer eller mindre ändringar här och där med hjälp av goda kalibreringsskivor. Varför inte prova ISF:s egen nya disc "HDTV Calibration Wizard" förresten, speciellt lämpad för dig med platt-TV. Glöm som sagt inte heller att alla hembios är synnerligen individuella i fråga om utrustning och miljö, vilket också påverkar vad du ser. Det finns alltså inget magiskt recept enligt oss för att nå oifrågasatt perfektion i alla lägen, även om man gärna skulle vilja det. Det är roligt med film och det är älskvärt att få njuta av dem i en egen hemmabio, men akta dig för att låta tekniken och jakten på perfektion ta udden av upplevelsen och tiden att få njuta av den. It’s all about the BIG picture, som sagt. Hembio skall inte vara en grund för konflikter, utan en gemenskap kring en härlig hobby baserat på ett genuint filmintresse!


Nu skall jag se på film tror jag…
Vi ses i fler recensioner inom kort, kära hembiovänner.

Varma hälsningar

BigScreen.se

 


Vill du veta mer om ISF-kalibrering och hur du kan köpa sådan?
Kontakta HemmabioCenter i Stockholm på tfn: 08-765 44 40
Webb: www.hemmabiocenter.se Mail: info@hemmabiocenter.se

eller
HembioButiken: www.hembiobutiken.se Mail: info@hembiobutiken.se

eller
The Rock: www.therock.se Mail: info@therock.se