Det finns en del småsaker i den här branschen som kan vara bra att känna till. Några av dem är listade här under…

© 2006 BigScreen Entertainment

OEM & Joint Venture-avtal
Original Equipment Manufacturers eller OEM är en term som många konsumenter inte känner till innebörden av. Denna företeelse kallas även för ”joint venture-avtal” eller ”labeling” ibland, och innebär att komponenterna i en produkt tillverkas av olika originaltillverkare. Ibland modifierar man sina köpta komponenter för att förbättra dem efter egna idéer, men långt ifrån alltid. Några exempel på OEM: Alla DLP-projektorer på marknaden använder Texas Instruments patenterade DLP-chip. I de flesta LCD- och DLP-projektorer sitter Philips UHP-lampor (Ultra High Performance). Många plasmaskärmar använder Fujitsus skärmar. Många CRT-projektorer använder Sonys bildrör. En stor del av TV-industrin använder Philips bildrör eller Sonys trinitronrör, osv. Fakta som dessa kan ibland framgå av maskinens specifikation. Men oftast så anges inte OEM-tillverkaren alls. Men man kan i de flesta sammanhang ändå räkna med att en elektronikprodukt är ett resultat av egentillverkade delar ihop med köpta delar. Runco tillverkar till exempel sina CRT-projektorer med utgångspunkt ifrån Barcos modeller. Runcos DLP-modeller är de flesta i grunden Davis-modeller som i sin tur också kan återfinnas som DreamVision och Sēleco. PLUS säljer sina DLP-modeller till andra företag som till exempel Sharp och Philips. Sony tillverkar komponenter som används av många andra företag. Deras widescreenpanel från LCD-klassikern VPL-VW10 finns sedan länge tillgänglig för andra tillverkare att använda. Först ut blev Sanyo med sin PLV-60 som alltså använder Sonys widescreen LCD-panel. Men de flesta LCD:er använder dock Epsons paneler. Hitachi tillverkar en serie projektorer som förutom under eget varumärke även säljs som bland annat Liesegang, Elmo och Philips. Vår, och således även tidningen HemmaBios, fd budgetreferens: Liesegang dv-235, är till exempel i grunden en Hitachi. Toshiba har modeller som i grunden är InFocus-tillverkade. BenQ och Optoma bråkar ofta om vem som tillverkat vad, och en del återfinns även som Toshiba. Vidikrons omtalade CRT-modeller är utvecklade från Electrohomes gamla erkända modeller. JVCs D-ILA-projektorer finns även som Dukane. InFocus och Sanyo kan återfinnas som Boxlight. Ett bra och tydligt exempel på denna bottenlösa röra är denna fjärrkontroll som återfunnits hos flertalet tillverkare...

Listan kan göras väldigt lång och man upphör aldrig av att förvånas hur företagen köper av varandra, samtidigt som de krigar om pressens och konsumenternas förtroende och gunst genom att använda termer som ”marknadsledande” och ”världens främsta”?

 

"Marknadsledande"?
Vad betyder egentligen det? Ett exempel: i ett förhållande mellan två människor är det ju (förhoppningsvis) allmänt känt att man inte bör slänga ur sig ord av stor emotionell vikt och betydelse om man inte verkligen menar det av hela sitt hjärta. Låt oss använda detta som en metafor för moral i konsumtionssammanhang som detta. Vi talar givetvis inte om känslor nu, men definitivt om moral! För om man som tillverkare, leverantör eller återförsäljare av konsumtionsartiklar påstår sig vara ”marknadsledande”, vad det nu egentligen står för, så borde man väl även ha någon form av substantiellt bevis för detta? Någon form av ”svart på vitt-information” helt enkelt! Det är dessvärre mycket sällan man har det, kan vi tala om! Våran tolkning av termen innebär i alla fall att man på något sätt måste ha någon form av ledande ställning på marknaden! Men vad definierar termen marknadsledande då? Störst tillverkning, bäst omsättning, flest sålda modeller, störst andel egentillverkade komponenter? När vi lägger våra ivriga vantar på ett färskt testobjekt så kommer det ibland levererat ihop med alla möjliga vits- och lovord och garantier om att just de (leverantören) eller just denna modell (testobjektet) är "marknadsledande" på grund av att de/den är: störst, bäst, vackrast, minst, smidigast, senast, lättast, glansigast, rödast, svartast, roligast, grymmast, tyngst, fashionablast eller vad det nu kan vara… ”Störst” är definitivt det vanligaste! Men "störst" - hur då? Som ni märker så kan detta vara en liten källa till irritation och förvirring, speciellt när man på en vecka ibland kan bli muntligt garanterad av 4-5 olika leverantörer att just DE utan tvekan är ”marknadsledande” minsann! Så en matnyttig uppmaning till alla leverantörer kan vara att spara på krutet och bara trycka på information som går att verifiera och bekräfta! Är det emellertid sanning så borde det också gå att bevisa och då är det naturligtvis mycket bra och användbar marknadsföring… slagkraftigt och korrekt! Det vinner alla på i längden!

 

Mutor?
Det förekommer tyvärr en hel del trist debatt kring huruvida produkttestare som vi är mutade av leverantörer! Det hela skulle alltså gå ut på att recensenten ger den aktuella produkten ett bra betyg enkom för att densamme har fått låna utrustningen under en lång tid, eller kanske till och med tills vidare? Eller ännu värre: kanske till och med fått betalt för sina ord!? Skulle detta vara sant så skulle ju all verksamhet som denna vara helt förkastlig! Men till sådana fåniga teorier kan vi för vår egen del bara säga så här: ”-Om det nu skulle vara så… vilken vettig människa skulle vilja publicera åsikter som man sedan inte kan stå för och bevisa i eventuella nya tester och jämförelser?”

Vi kan i alla fall garantera att vi står för våra åsikter till 100 procent och vi kan ”när som helst” (efter överenskommelse och inom rimliga gränser) ställa upp på alternativa jämförelser/tester för att motivera våra åsikter inför andra. Vi stöder och ställer gärna upp vid till exempel ”shoot-outs” som andra eventuellt kan tänkas vilja ordna! I framtiden kommer vi vid lämpligt tillfälle, och i mån av ekonomi samt antal villiga deltagare, att även själva orda en omfattande shoot-out för hembioprojektorer. Denna shoot-out kommer i sådana fall att vara ett blindtest där alla deltagare är maskerade tills testet är över! Mer om detta framöver...