BigScreen.se
 
 

BIG SCREEN RECOMMENDED

BigScreen använder & rekommenderar
just nu utrustning ifrån bland annat:


PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000
PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000

DUK: EuroScreen Frame Vision
DUK: EuroScreen Frame Vision

KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen


 
 
 
 
 

 

 

Samsung LE-52F96BD

NY LCD-TEKNIK!

Jul och Nyår 2007 var inte bara ägnad åt Pioneers nya plasmaskärm i Kuro-serien. Vi hade också en shoot-out mot Samsungs senaste LCD-skärm i F9-serien – en helt ny LCD-familj med LED-teknik istället för lysrör. Med denna belysningsteknik menar Samsung att man kan kontrollera ljuset dynamiskt och således uppnå kontrastomfång på helt vansinniga siffror. Vi skall se hur det ligger till med det och även göra en direkt jämförelse med den senaste generationen plasma från Pioneer. Vi skall även prata om hur F9-serien står sig mot den oerhört fina ”föregångaren”; M86-serien med traditionell belysningsteknik.

© 2008 BigScreen Entertainment

Som det mesta sprillans nytt nu för tiden så är detta alltså en FullHD-skärm precis som Pioneers plasma. Vad som skiljer den markant är att Pioneer-plasman är specad till hela 20 000:1 i kontrast – en mycket hög kontrastsiffra, medan Samsung däremot menar att deras skärm skall motsvara… lyssna nu… astronomiska 500 000:1! Detta är ett fullkomligt skrattretande påstående, men vi kan dock erkänna att F96 ger den absolut svartaste svärtbotten som någonsin existerat på marknaden. När det gäller just svärtbotten så kan KURO-serien från Pioneer nästan gå till skamvrån för sitt kaxiga självförtroende. Missförstå mig inte nu dock, för KURO-skärmarna har verkligen den bästa plasmasvärta vi har sett, men detta som Samsung ger är inte ens svärta – det är svart! Samsungs F9-skärm kan nämligen återge 0% ljus när det behövs och vad blir svartare än total avsaknad av ljus? Så man kan med andra ord säga att denna TV kan återge totalt mörker, eller komplett svart, om man så vill. I en svart scen så är TV’n faktiskt exakt lika mörk som den är när den är avstängd. Detta är något vi aldrig sett tidigare och det lägger alltså i teorin grunden för ett enormt stort kontrastomfång eftersom LCD-skärmar också är kända för att kunna pumpa på ordentligt med ljus, men en halv miljon genom ett – kom igen? På grund av detta har alltså någon ansvarig på Samsung fått storhetsvansinne och lagt på lite nollor i specifikationerna. Att det är stort kontrastomfång råder ingen tvekan om, men en halv miljon genom ett är bara störtlöjligt! Jämfört med Pioneers specifikation på 20 000:1 skulle jag vilja påstå att detta är som bäst kring 25 000 till 30 000:1. Men kontrasten varierar också beroende på bildinnehållet, så att specificera något så enkelt går bara inte. Hur som helst, F9-serien kommer med stora lovord kring ny teknik och vi skall nu bena ut vad vi anser om resultatet.
!

LED - kontrollerat ljus!
Tekniken kommer att beskrivas närmare i en separat artikel längre fram då tillverkarna har släppt mer på hemlighetsmakeriet kring tekniken, men tills vidare tar vi en snabb förklaring här kring vad vi vet. Som man kan läsa under ”Bildtekniker” så jobbar plasma med gasfyllda celler som är klädda i röd, grön eller blå fosfor. Spänning antänder gasen som får fosforskikten att glöda och tillsammans skapa bilder. Ljuset alstras således av varje enskild cell i samspel med varandra. Av någon anledning så är en aktiverad plasma dock alltid försedd med en smula spännig och därför kan inte cellerna slockna helt och en plasma är därför aldrig fullständigt svart. För LCD är det lysrör som står för ljuset medan flytkristaller (LCD) i RGB-uppsättning försöker polarisera ljuset genom att vrida sig och på så sätt öppna sig och släppa igenom ljus eller vrida sig tillbaka och försöka blockera ljus. Ljusstyrkan hos lysrören är dock alltid densamma och detta är det största problemet med LCD – att kontrollera ljusflöde från en direkt och fast ljuskälla. En helt svart scen är därför mycket svår att återskapa för en traditionell LCD eftersom flytkristallerna inte kan polarisera bort allt ljus. Men med den nya tekniken LED (”Light Emitting Diode”) så kliver man närmare plasma-tekniken med att kunna kontrollera ljuset individuellt över bildytan. De små LED-lamporna är dock inte av RGB-typ (som på stora konsertskärmar) utan endast för ljusflödeskontroll. Med andra ord så kan F96, precis som en plasma, kontrollera ljuset till de delar av bilden som behöver det. Nackdelen är å andra sidan att det inte är en LED per LCD-pixel, utan en per ett flertal pixlar (okänd siffra, men rykten säger 9x9 pixlar?) Detta innebär att det är ofrånkomligt att det uppstår haloljus i helt kolmörka scener med endast en liten ljus detalj som till exempel för- och eftertexter eller varför inte en måne på en natthimmel, stjärnor, bilstrålkastare och så vidare. Orsaken är självklart att det alltid kommer att finnas ljus utanför konturerna på det objekt som återges eftersom LED-lamporna inte är lika små som de individuella LCD-pixlarna. Vi skall prata mer om detta haloljus senare men kort kan vi säga att LED är en intressant och säkerligen alltmer kommande teknik, men vi får känslan av att det är en smula tidigt att ropa hej redan nu.

Urusel betraktningsvinkel?
Ett annat problem är att det verkar som att LED-tekniken inte tillåter samma avancerade skärm som M86-serien har i fråga om betraktningsvinkel? Vi var lyriska över hur långt M86 hade kommit i fråga om svärtbotten och kontrast, men framför allt betraktningsvinkel. Liksom somliga konsumenter inte klarar av DLP-projektorer på grund av RGB-flimmer, så klarar jag inte av traditionella LCD-skärmar på grund av urusla betraktningsvinklar. Jag anser att en TV-bild skall kunna avnjutas från vilken plats som helst i rummet, men med tidigare generationer av LCD-TV så har detta varit ett stort handikapp och fullständigt oacceptabelt i min smak. Därför är det tråkigt att se att handikappet nu har hittat tillbaka till den senaste generationen av LCD från Samsung. Kanske är det omöjligt att kombinera LED med M86’ans förträffliga skärmyta, men vad än orsaken är så ser F96 fullständigt hemsk ut så fort man lämnar det snäva betraktningsområdet. Detta är utan tvekan denna TV’s största svaghet, tätt följd av haloljuset från LED-belysningen i svarta scener med endast en liten del ljus bildinformation. Det är faktiskt en smula förbryllande att man strävat så långt framåt i ett avseende samtidigt som man klivit så långt bakåt i ett annat? Att stänga av LED SmartLighting som Samsung kallar det, ger inget önskvärt resultat då svärtan försämras kraftigt (i och med att samtliga LED då lyser konstant) och köper man denna skärm så köper man den främst just för att använda den funktionen. Nu vidare till designen...

Äkta Samsung-design
Är det något Samsung är kända för så är det design. Min mobiltelefon är fortfarande bland den snyggaste mobil jag sett på marknaden (D600) och Samsungs TV-apparater gör en aldrig besviken rent utseendemässigt. Stilen känns igen med högglansig svart finish och rundade hörn. Ett vridbart bordsstativ är standard och färdigmonterat. Sidorna kläs dock av smala silverfärgade dekorationer som man kan ifrågasätta syftet med mer än som ”skydd” för diskanthögtalarna på sidorna, men vissa kommer säkert att tycka att det är snyggt. Själv hade jag gärna tagit bort dem även om det är läckert med de små ljusen på ”knappsatsen” som tänds upp i serie på höger sida när TV’n startas upp. Högtalare (mellanregister och bas) finns på baksidan, men tack vare diskanterna på sidan så låter det ändå som ljudet kommer rakt genom skärmen. I detta konstruktionsmässiga avseende är denna Samsung bättre än Pioneers LX508, som också kunde ha implementerat osynligt ljud på detta sätt. Ljudkvaliteten är något lägre än på Pioneers extramonterade sidohögtalare för 2000 kronor, men det är ändå klart godkänt som TV-ljud. En enkel beskrivning skulle vara en smula burkigt och tillbakadraget utan pondus och tryck. Men det räcker för normalt bruk och det går att finputsa med Equalizern. Till skillnad mot tidigare generationer av LCD-TV från Samsung så är F9 tack och lov helt slät och inte bucklig i sin finish. Däremot är plasten, precis som plasten på till exempel Playstation 3, ganska ”repig” från fabrik. Själva skärmen, det vill säga bildytan är kolsvart liksom på M86-serien. Men till skillnad från M86 så blir alltså inte skärmen ljusare bara för man aktiverar den, utan det kommer först när TV’n tar emot och visar bildinformation. Detta tack vare LED-tekniken och dess dynamiska hantering av ljusdistributionen. Fjärrkontrollen känns klassisk i sin plastiga lätthet, men har dock bättre kontakt med TV’n än vad Pioneers skärm har. Som lite grädde på moset för er som gillar ”flash” så har också F9 en avlång blå lysdiod mellan stativet och själva skärmen. Denna kan stängas av om man så vill, men jag måste medge att det är ganska snyggt att ha den aktiv, om än kanske lite störande vid filmtittande.

Inställningsknepig?
Att ställa in Pioneers plasma var inte svårt med hjälp av en god testskiva, men att ställa in Samsung F96 var knepigare. Hur vi än pilade så lyckades vi aldrig bli 100% nöjda. Färgskalan såg ofta en smula plastig ut, samt översaturerad, främst i rött. Det ter sig som att Samsung F9 beter sig väldigt olika beroende på vilket material den visar. Det vill säga om det är en DVD eller HD-film, eller ett TV-program. Vissa TV-kanaler såg mycket bra ut, medan andra såg sämre ut, främst färg- och skalningsmässigt, så här ligger Pioneers plasma före i båda avseenden, om man nu skall jämföra så. Vi korrigerade färgavvikelserna så gott vi kunde genom vitbalansen, men i övrigt var det inte mycket vi gjorde i F9’ans meny. Skärmen bjuder dock på ganska mycket att leka med som väntat av en TV i denna klass. Vi började med att välja Movie som förval. Dynamic var överstyrd och Standard kändes bara inte som en lika bra utgångspunkt. Grundinställningar blev Contrast 75 (även om skärmen kan återge 100 utan överstyrningar, men mer kontrast behövs helt enkelt inte), Brightness 50 (perfekt från fabrik), Sharpness 75 (dra upp denna då LED-tekniken ger en del grumlighet i detaljer), Color 40 (F9 är starkt saturerad från fabrik med sina 50). Color Tone blev Normal. Backlight som styr styrkan på LED-lamporna ställde vi till 5, det vill säga mitten. Det går utmärkt att fläska på med 10 om man sitter i en fjällstuga en solig dag med öppna persienner, så att säga. Men i normal vardagsrumsmiljö tvivlar jag på att man behöver mer ljustryck än vad som ges vid 0-5. Läget 0 motsvarar för övrigt ljusstyrkan på Pioneers plasma. Så på denna punkt är Samsung överlägsen. Digital NR är som ofta Noise Reduction är – omöjlig att notera, så denna lämnade vi på Off. LED SmartLighting blev givetvis On då detta är hela syftet med skärmen, som vi sade ovan. Movie Plus kallas funktionen som ger 30 fps istället för 25 som är PAL-standard. Med 30 fps blir bilden extremt mjuk i rörelser liksom på den tiden då Philips var först ut med denna teknik bland CRT-apparater. Vi gillar det inte då det tar bort ”film-känslan”, så vi ställde den till Off.

Att korrigera färg
Fördjupar man sig under Detailed Settings så hittar man Black Adjust, en funktion som modifierar gamman för att simulera mer svärta. Vi ställde denna till Low. Dynamic Contrast är en liknande funktion som ändrar dynamiken. Denna ställde vi också till Low. Den direkta Gammajusteringen fick bli maxvärdet med +3 eftersom Samsung F9 har en tendens att te sig mörk i lågdagrar. My Color Control är en söt funktion som kan ändra mättnad för så märkliga färger som Pink, Green, Blue och White (vilket självklart inte är en färg). Vi lämnade den på default (15) och Color Space på Wide. För att försöka kompensera för de aningens märkligt uppförande färgerna (främst vid TV-tittande) så ställde vi slutligen White Balance (RGB Gain/Bias) till Gain R10, G13 och B10 för att försöka minska rödsticket med sina inslag av blått. Det är alltså svårt att klassa denna Samsung som en lättanvänd Plug n’ Play-skärm för den kräsna konsumenten. Du kommer förmodligen att störa dig på en del saker som den något osammanhängande färgåtergivningen under olika TV-kanaler, men främst halo-ljuset som kommer av LED-tekniken. Det är svårt att ge denna TV ett konkret rakt omdöme. Med DVD och HD beter den sig mycket bättre än med TV-signaler hur som helst.

Blandade intryck
Vi försöker summera våra intryck så här: Samsungs nya LE-52 i F9-serien har svagheter som dålig betraktningsvinkel, halo-ljus (se bild i botten) och ojämn svärta, inkonsekvent färgåtergivning samt inte fullt så stark skalning av lågupplösta signaler med en smula nedsatt skärpa. Detta är ganska märkbara och svåra svagheter, men å andra sidan har TV’n också styrkor som den djupaste svärta vi någonsin sett (0 IRE) med vansinnigt stort kontrastomfång och mycket hög dynamik med väldigt kraftigt ljustryck. Specifikationen på 450 cd/m2 är rolig att jämföra med Pioneers plasma som skall ha 1100. Denna skärm är flera gånger ljusare, så det visar bara hur lite man kan lite på specifikationer, även om det i detta fall är till Samsungs fördel. (Till skillnad från det fåniga kontrastvärdet). Med signaler i HD (720p) eller FullHD (1080p) så skiner också F9 märkbart vackrare än med TV-signaler och i viss mån DVD. Det är uppenbart att skalningen på F9 inte fullt kan mäta sig med Pioneers senaste plasma, men det skiljer också cirka 15 000 kronor. Detta är absolut inte dåligt, det är bara inte klockrent i den aspekten. Men som sagt, med HD-källor som HD-DVD- eller Blu-ray-film eller liknande som HD-konsoler (XBox 360 och Playstation 3) med högupplösta spel så blixtrar F9 verkligen till i fråga om bildkvalitet. Här behövs ingen skalning och bilder ser mycket skarp ut med väldigt hög detaljrikedom. Färger återges också klart mer stabilt och konsekvent. Det känns som att F9-serien i första hand verkligen är gjord för HD-källor, även om SD (Standard Definition) naturligtvis fungerar också. Det beror bara vart man sätter sina referensramar. Samsung LE-52F9 är en skärm med ny spännande teknik och en skapligt rimlig prislapp för att just vara så ny. Men baksidan med ny teknik är just att den inte är färdigutvecklad och personligen skulle jag gärna se vad man kunde göra i framtiden med dels mindre LED-lampor – helst en per pixel, alternativt att man använder sig av RGB-LED där varje LED i sig också genererar färg, inte bara ljus. Vi avråder absolut inte från denna TV, men vi råder er att granska den noga innan ni bestämmer er om detta är platt-TV’n för er. Är ni osäkra så är dock den äldre familjen M86 fortfarande ett klockrent köp!

Bästa bild: HDMI - 1080p!

 

 

Kontakter:
En ganska ordinär uppsättning anslutningar. (Vi beklagar fotografiets kvalitet).

  

 

Fjärr:
Fjärrkontrollen är smal, lång och plastig, men har bra kontakt med TV'n.

 

 

PLUS
+ Extremt fin HD-bild!
+ Bra DVD-bild!
+ Kan återge TOTALT svart!
+ Makalös kontrast på 
”500 000:1”!
+ Extremt ljusstark!
+ Snygg design
+ Roterbart stativ
(Ingår)

MINUS
- Väldigt snäv betraktningsvinkel!
- Mycket haloljus kring LED-cellerna!
- Något inkonsekvent färgåtergivning!
(Med TV-kanaler)
- Eftersläpningar
- Ny teknik
(med "barnsjukdomar")
 

OMDÖME
Detta blev nästan lite av en besvikelse jämfört med M86-serien med vanlig LCD-teknik! Det är vår personliga gissning att LED skulle behöva mogna lite mer innan vi strör för mycket lovord över tekniken. F9-serien är en bra serie skärmar från Samsung med skaplig prissättning, men vi kan inte undgå att lågprioritera den bakom tidigare serie M86 som känns betydligt mer slagkraftig per krona. LED är en ny intressant belysningsmetod dock, och tekniken kommer säkerligen att växa till något vi verkligen kommer att få räkna med längre fram. Men för tillfället är vi en smula ambivalenta inför testresultatet. Köp inte osedd.

 

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
DVD-spelare:
HD-spelare
Kablar: 

Denon DVD-3930
Toshiba HD-XE1 & Sony Playstation 3
Supra

 

FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Ljusstyrka:
Kontrast:
Videoprocessor:
Fläktljud:
HDMI:
DVI:
Komponent:
SCART
Text-TV
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
LCD
16:9
1920 x 1280 (FullHD)
450 cd/m²
20 000:1 (Full On/Off)
egen
0 dB

Ja, x3 (v1.3)
Nej
Ja
Ja, x3
Ja, 1000 sidors minne
BHD = 1372 x 845 x 320 mm
42 kg
2 år
35 000 kronor
Samsung: 08–590 966 00
www.samsung.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!

BETYG
Design:
Anv. vänl:
TV (digital):
DVD (HDMI):
PC (HDMI):
HD:
Ljud:
Prisvärdhet:

Totalt:


O O O +

O O O
O O O
O O O O
O O O O O
O O O O O
O O O +
O O O +

30,5/40

 

 

EXTRA
Fördjupar För att lite mer tydligt påvisa problemet med halo-ljus i F96'an så bjuder vi på denna bild fotat i ett rum med kvällsbelysning...

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck".

----------------------------------------------------------

© 2008 BigScreen Entertainment. All rights reserved.

 

Skriv ut denna sida. Samsung LE-52F96BD


Denna artikel är taggad med följande sökord:
1080p, Full HD, HDTV, LCD, LCD-TV, LED, TV,
(Klicka på ett ord för att lista samtliga artiklar
som är taggade med samma ord.)

 
  2008-02-03 22:08:26

Mycket bra och detaljerat test! Jag funderar starkt på denna TV och artikeln gav helt klart några goda råd.

Jag vore dock tacksam om ni kunde skriva artikeln med textstycken som har lite mer mellanrum.

Som det nu är skrivet så är det väldigt jobbigt att läsa då texten aldrig får något "andrum". Det är bara mening efter mening efter mening. Känns precis som när man klistrar in något dokument från något annat program och alla radbryt försvinner.


Visa MagnumOne's profil MagnumOne
 
 
  2008-02-04 06:19:30

Tack för dina synpunkter Smile
Ett tips är annars att skriva ut artikeln med hjälp av den lilla knappen i botten. Då är det lättare att läsa i lugn och ro.


Visa Christer Bengtsson's profil Christer Bengtsson
Chefredaktör
Stockholm
 
 
  2008-02-04 12:37:32

Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar med lättläst text.

Jag ger dig ett exempel nedan på ett textstycke kopierat från artikeln ovan som jag inför radbryt i enligt vad jag lärde mig av en bra svenskalärare:
-----------------
Fördjupar man sig under Detailed Settings så hittar man Black Adjust, en funktion som modifierar gamman för att simulera mer svärta. Vi ställde denna till Low.
Dynamic Contrast är en liknande funktion som ändrar dynamiken. Denna ställde vi också till Low.
Den direkta Gammajusteringen fick bli maxvärdet med +3 eftersom Samsung F9 har en tendens att te sig mörk i lågdagrar.

My Color Control är en söt funktion som kan ändra mättnad för så märkliga färger som Pink, Green, Blue och White (vilket självklart inte är en färg). Vi lämnade den på default (15) och Color Space på Wide.
För att försöka kompensera för de aningens märkligt uppförande färgerna (främst vid TV-tittande) så ställde vi slutligen White Balance (RGB Gain/Bias) till Gain R10, G13 och B10 för att försöka minska rödsticket med sina inslag av blått.

Det är alltså svårt att klassa denna Samsung som en lättanvänd Plug n’ Play-skärm för den kräsna konsumenten. Du kommer förmodligen att störa dig på en del saker som den något osammanhängande färgåtergivningen under olika TV-kanaler, men främst halo-ljuset som kommer av LED-tekniken.

Det är svårt att ge denna TV ett konkret rakt omdöme. Med DVD och HD beter den sig mycket bättre än med TV-signaler hur som helst.
----------------

Jämför detta men originalet:
--------------
Fördjupar man sig under Detailed Settings så hittar man Black Adjust, en funktion som modifierar gamman för att simulera mer svärta. Vi ställde denna till Low. Dynamic Contrast är en liknande funktion som ändrar dynamiken. Denna ställde vi också till Low. Den direkta Gammajusteringen fick bli maxvärdet med +3 eftersom Samsung F9 har en tendens att te sig mörk i lågdagrar. My Color Control är en söt funktion som kan ändra mättnad för så märkliga färger som Pink, Green, Blue och White (vilket självklart inte är en färg). Vi lämnade den på default (15) och Color Space på Wide. För att försöka kompensera för de aningens märkligt uppförande färgerna (främst vid TV-tittande) så ställde vi slutligen White Balance (RGB Gain/Bias) till Gain R10, G13 och B10 för att försöka minska rödsticket med sina inslag av blått. Det är alltså svårt att klassa denna Samsung som en lättanvänd Plug n’ Play-skärm för den kräsna konsumenten. Du kommer förmodligen att störa dig på en del saker som den något osammanhängande färgåtergivningen under olika TV-kanaler, men främst halo-ljuset som kommer av LED-tekniken. Det är svårt att ge denna TV ett konkret rakt omdöme. Med DVD och HD beter den sig mycket bättre än med TV-signaler hur som helst.
-------------


Visa MagnumOne's profil MagnumOne
 
 
  2008-02-04 12:47:31

Tydligen kom inte mina mellanslag med som jag använde för att göra indrag på vissa stycken, men jag tro ändå att du förstår mig bättre nu med vad jag försökte demonstrera.

Bättre med exempel än att försöka beskriva det med ord. Wink


Visa MagnumOne's profil MagnumOne
 
 
  2008-02-06 15:01:50

Tjena Christer!

Här har det hänt grejer sedan man tittade in sist! Very Happy

Är det inte fler än jag som har svårt att läsa denna artikel, då det är svart text på mörkröd bakgrund? Håller även med MagnusOne att lite pauser i texten skulle göra den mer lättläst.

Mvh

/// Per


Visa Per's profil Per
Stockholm
 
 
 

Skriv kommentar (Endast för medlemmar)


Infoga länk Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow Neutral
Logga in

E-post

Lösenord (Glömt?)



Bevaka för svar?
Ja Nej

 
 

Bli medlem

E-post

Bekräfta E-post

Lösenord ( Minst 5 tecken. A-Ö. 0-9. )

Bekräfta lösenord

Alias ( Det namn du vill använda på BigScreen )

Jag godkänner BigScreens regler

Nyhetsbrev?
Ja Nej



 
     
 

Tipsa en kompis


Din E-post

Ditt namn

Din kompis E-post


 


Korsordshjälpen
Korsordslexikon, nätkryss, forum oc..
Värmepump Driftskostnad
Kalkylator för beräkning av dr..
Pokerpatiens Online
Välkommen till sajten där du k..
www.OffertOnline.com -> 
Vad är BigScreen