BigScreen.se
 
 

BIG SCREEN RECOMMENDED

BigScreen använder & rekommenderar
just nu utrustning ifrån bland annat:


PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000
PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000

DUK: EuroScreen Frame Vision
DUK: EuroScreen Frame Vision

KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen


 
 
 
 
 

 

 

Sharp XV-Z15000

NÄSTAN PERFEKT!

Vi gör ett kärt återseende trots den numera låga verksamheten på BigScreen, för att se vad en av de största legenderna inom hembioprojektion har åstadkommit på det senaste. Sharp har sedan hembiohobbyns begynnelse varit en spjutspets, men numera verkar det som denna elektronikgigant har tappat stora delar av motivationen. Det märks främst i utbudet av modeller i deras kända XV-serie, som numera representeras av EN enda modell; Z15000. Borta är de billiga instegsmodellerna och de tokdyra lyxmodellerna. Detta är istället en högpresterande maskin i normal prisklass, runt 19 000 kronor.

© 2009 BigScreen Entertainment

Sharp har som sagt alltid varit en av de bästa och största inom dedikerad hembioprojektion och det finns inte många modeller från Sharp i historien som har gjort oss besvikna, om ens någon. Så det är alltid med stor nyfikenhet och höga förväntningar som vi öppnar en kartong från Sharp. Vår referensprojektor (Sharp XV-Z21000) har några år på nacken nu, men har varit svårslagen så när som på EN punkt - ljusstyrkan (eller ljusflödet som det egentligen heter rent vetenskapligt). Om det är något som Z15000 gör bättre än Z21000 så är det just på denna punkt. Z15000 är en riktigt galen ljuskanon, precis som föregångarna Z3100, Z3000 och Z2000...

Design
Detta är snudd på en ful projektor. Eftertänksamheten kring designen lyser med sin frånvaro och maskinen ser nästan ut som en projektor gjorde för 10-15 år sedan, bortsett från möjligtvis "pianolacken" som finish. Optiken är plastig och "sladdrig", det vill säga sitter lite löst, så när man justerar zoom och fokus så är det lite småknepigt att hitta det där klockrena "gyllene" läget där den optiska skärpan är perfekt, även om det går till 95%. Det finns en skjutbar lucka som skall skydda optiken vid transport och den bidrar rätt hårt till att hela apparaten luktar en hel del Hitachi-design när man tänker tillbaka på äldre business-modeller. Undertill finns fötter för lutningsjustering vid placering på bord och ovantill hittar man som brukligt knappsatsen lättillgänglig vid takmontering, där denna projektor, precis som alla andra som kan inverteras (bild-vändas) placeras absolut bäst. Knapparna ser precis som projektorn ganska ospännande ut, och det gör även fjärrkontrollen. Det märks att man sparat in på det mesta här och istället fokuserat på prestanda per krona. Fläktljudet är däremot positivt och får klassas som helt acceptabelt vid normal hastighet och mycket diskret vid låg hastighet. Detat kan man givetvis välja mellan själv. Brännvidden är väldigt bra och du kan således få mycket stora bilder i även mindre rum, till skillnad från Z21000 som kräver långa kastavstånd. Tyvärr saknas all form av LensShift, men det finns istället digitala "möjligheter" i form av omfattande KeyStone-korrigering. Det kan dock aldrig jämföras med optisk Lens Shift, men DLP-projektorer i denna prisklass brukar inte heller ha Lens Shift så det är inget ovanligt att även Z15000 saknar det. 

 

Inställningar & kalibrering
Precis som vanligt så börjar vi med att välja "rätt" förval - det vill säga det förval av bildkaraktär som ger bäst utgångspunkt för vidare kalibreringar. Z15000 erbjuder en lagom serie med traditionellt namngivna förval som Standard, Natural, Dynamic, Game, Movie 1 och Movie 2. Personligen tycker jag att samtliga utom två var ganska oupphetsande. Det mesta såg blekt, tillbakadraget och alldeles för varmt ut i färgskalan. Läget Natural och Dynamic tilltalade mig mest och det slutliga valet föll på Dynamic tack vare det härliga trycket i bilden utan att färger etc blev överstyrt. Att pilla med Contrast och Brightness här är meningslöst, då båda omedelbart styrs över. Contrast slår ut detaljer i högdagrar och Brightness saboterar svärtbotten, så både dessa lämnade vi på 0. Testbilden genom Video Essentials färgfilter påvisade ganska träffsäkra balanser kring rött och blått, men för den obotliga perfektionisten finns ett visst kalibreringsbehov kring grönt och gult. Dessvärrre har inte denna modell den förträffliga C.M.S. (Color Management System) som Sharp har haft i sina större modeller (Z21000, Z3000, Z2000...). Det är MYCKET synd då det kunde varit pusselbiten som gjort Z15000 till en projektor som kunnat utmana hur dyra modeller som helst.

Vi får istället nöja oss med en extremt begränsad plockepinn-variant där användaren manuellt måste välja en specifik färgnyans/ton (förslagsvis i en testbild) som man sedan försöker korrigera i mättnad och balans för att justera eventuella avvikelser. Och detta går dessutom enbart att göra med TVÅ stackars färger. Vi försökte därför jobba med just grönt och gult på detta sätt, men det går inte alls att jämföra med den CMS som de större modellerna har, komplett med Gain/Bias för både RGB och CMY - något som Sharp har varit ganska ensamma om. Den "fusk-CMS" som Z15000 har är så gott som förkastlig - MEN, det är inte hela världen då projektorn överlag ger en fantastiskt härlig bild ändå. Utan mätinstrument kommer ingen filmentusiast att se något fel och Z15000 har fri lejd att med sin härliga dynamik dra in åskådarna i handligen. Summa summarum så kan vi säga att så länge man väljer förvalet Dynamic så kan man faktiskt nöja sig med det, vilket klassar Z15000 som en Plug n' Play modell. Det finns för övrigt också två irissystem, ett för maximalt ljus respektive maximal kontrast och ett med dynamisk iris. Den senare arbetar tyvärr med extrem iris delay och verkar också bara ha två lägen, vilket ger stora skiftningar i bildens ljusintensitet som syns extra mycket i textrader, så lämna denna som Off.

Prestanda
Den största styrkan med Z15000 är nog utan tvekan ljusflödet som är otroligt mäktigt och imponerande. Med denna projektor är det inga som helst problem att få en riktigt dynamisk bild på storlekar ända upp till vår enorma duk på 2,5 x 4 meter (cirka 180 tum), och inte heller att få riktigt ljusstarka bilder även i dåligt mörklagda rum. Tänk dock på att svärtan aldrig kan bli djupare än vad duken är i rummet med projektorn avstängd. Den andra imponatorfaktorn är just svärtan, som i relation till ljusstyrkan är mycket bra. Det krävs dock att man aktiverar båda IRIS för denna svärta, vilket som sagt tyvärr ger en del biverkningar. Det finns modeller med djupare svärta än så här, bland annat den äldre storebrodern Z21000 naturligtvis, men även andra maskiner som de senaste LCD-kungarna från Epson (TW5000 & 5500) och Panasonic (AE3000 & 4000) då de jobbar med väldigt lyckade irissystem. Z15000's iris är tyvärr inte av samma höga kaliber och artefakter som så kallad iris delay gör sig rätt ofta påmind här och där. Speciellt i scener som innehåller snabba växlingar mellan ljus och mörker, fram och tillbaka, samt scener med ungefär lika mycket ljusa detaljer som mörka. Färgåtergivningen är som sagt också helt okej, men kunde ha varit klockren med en fullständig CMS i menysystemet. Men i övrigt excellerar Z15000 enormt för sitt pris. Du får betydligt större ljustryck än Z21000, likvärdig dynamik och nästan lika mäktig simultankontrast (ANSI). Jätten Z21000 är inte lika ljusstark men har djupare och stabilare svärta vilket ger en simultankontrast som är svårslagen över hela registret, men då jämför vi också med en projektor som kostat 80 000 kronor, även om det var flera år sedan nu. För de cirka eller dryga 20 000 kronor som Z1500 tingar så får du en DLP-projektor, som förvisso tycks vara delvis dold i mörker med tanke på Sharps hemliga specifikationer kring chip, etc, men du får också en prestanda som ger ett sjujäkla bombardäng för pengen, sett till hela bildkvaliteten överlag. Dessutom är det faktiskt rätt svårt att uppfatta RGB-flimmer på detta modell - inte dumt alls, och maskinen lever onekligen upp till sina specifikationer. Törs man hoppas på en XV-Z16000 framöver, med fullständig CMS och bättre IRIS? Med ett pri som detta så vore det den ultimata hembioprojektorn.

 

 

Kontakter:
Dubba HDMI är mer eller mindre standard, med rätta.

 

 

Rattar:
En tråkig och plottrig dammsamlare till knappsats utan belysning som är lika plastig som resten av projektorns chassi.

 

 

Fjärr:
Upplyst och berikad med ikoner. Skaplig känsla och layout, men inget direkt nytt under solen sedan 15 år!

 

 

PLUS
+ Extremt högt ljusflöde!
+ Mkt mäktig dynamik!
+ Skarp klar skärpa!
+ Bra färgåtergivning!
+ Bra uniformitet över ytan!
+ Diskret fläktljud!
+ Prisvärd!

MINUS
Autoiris jobbar inte så bra! (Iris Delay, etc)
- Svärtbotten något hög!
- Plastig trist design!

OMDÖME
Vi är rädda för att Sharp XV-Z15000 kan vara den sista projektorn ämnad för hembio exklusivt från Sharp, även om rykten pratar om Z16000. Men vi hoppas vi har fel, för även om Z15000 är en mycket slagkraftig modell så vore det synd för en sån gigant och legend inom hembioprojektion att inte "go out with a bang", som med en maskin i Z21000-klass. Vad vi skulle vilja se är en "Z31000" till överkomligt pris, med samma prestanda som åldringen, fast med denna härliga ljusstryka. Tills dess gör Z15000 ett helt OK jobb med sin svårslagna dynamik som lämpar sig extra väl för mycket stora bilder. Svärtan är bara godkänd, färgskalan är helt okej, men resten är helt enkelt fantastiskt bra! Med en bättre IRIS och CMS så hade Z15000 knäckt det mesta! 

 

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:  
Blu-ray/DVD-spelare:
Kablar:
DVD-filmer: 

     


BluRay-filmer:

Panasonic PT-AE3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.0 gain
Sony Playstation 3 
Supra
Star Wars epI, II & III, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Extended Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, Pirates of the Caribbean (trilogin)...
Boog & Elliot, Pirates of the Caribbean (trilogin), Spiderman 1, 2 & 3, Casino Royale...

 

FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast: 

Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Lens Shift: 
Zoom:
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
DLP (0,65") Ev DC-typ ej specifierad!
16:9 
1920 x 1080 (Full HD)
6 seg (RGBRGB) / spin x5

För 100”: ca 3,1–3,6m
?/1600 ansilumen (lo/hi)
30 000:1 (Full On/Off)
550:1 (ANSI)
? uppgift saknas
300W / 2000-3000 tim (nor/eco)
4500 kronor
?/23 dB (nor/eco)
Ja
Nej
Manuell x 1,15
HDMI x2
YPbPr x1
D-Sub15 x1
BHD = 400 x 100 x 335 mm
5,8 kg
2 år
19 000 kronor
Sharp: 08–634 36 00
www.sharp.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck".

----------------------------------------------------------

© 2009 BigScreen Entertainment. All rights reserved.

 

Skriv ut denna sida. Sharp XV-Z15000


Denna artikel är taggad med följande sökord:
1080p, DLP, DLP-projektor, Full HD, Projektor,
(Klicka på ett ord för att lista samtliga artiklar
som är taggade med samma ord.)

 
 

Skriv kommentar (Endast för medlemmar)


Infoga länk Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow Neutral
Logga in

E-post

Lösenord (Glömt?)



Bevaka för svar?
Ja Nej

 
 

Bli medlem

E-post

Bekräfta E-post

Lösenord ( Minst 5 tecken. A-Ö. 0-9. )

Bekräfta lösenord

Alias ( Det namn du vill använda på BigScreen )

Jag godkänner BigScreens regler

Nyhetsbrev?
Ja Nej



 
     
 

Tipsa en kompis


Din E-post

Ditt namn

Din kompis E-post


 


Grilltider
Beskriver hur länge en viss vara sk..
Sök musik video
Sök och visa officiell musik video
Korsordshjälpen
Korsordslexikon, nätkryss, forum oc..
www.OffertOnline.se -> 
Vad är BigScreen