BigScreen.se
 
 

BIG SCREEN RECOMMENDED

BigScreen använder & rekommenderar
just nu utrustning ifrån bland annat:


PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000
PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000

DUK: EuroScreen Frame Vision
DUK: EuroScreen Frame Vision

KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen


 
 
 
 
 

 

 

Optoma ThemeScene HD82

MYCKET BRA, MEN DYR

Gigantfabrikanten Optoma vilar sällan länge. Nu är senaste toppmodellen här och lyssnar till namnet HD82. Mest utmärkande för denna modell är både vertikal och horisontell Lens Shift - något som är extremt ovanligt på en DLP-projektor, och som också råder bot på Optomas traditionellt mycket snäva och opraktiska offset. Denna gång får vi också, utöver Full HD givetvis, väldigt bra zoom som ihop med det förhållandevis kraftiga ljusflödet ger en nästan perfekt DLP-projektor av idag...

© 2009 BigScreen Entertainment

Optoma är som sagt en projektortillverkare av stora mått och varumärket ThemeScene är numera legendarisk inom DLP-projektion för hemmet. En del menar att det nu var ett tag sedan Optoma kom med något nytt. Själv tycker jag det var på tiden att företaget i sådana fall tog en liten paus, för under en lång period kändes det hysteriskt med alla de nya modeller som Optoma pumpade ut. Det är bättre att göra som veteranen Sharp alltid gjort och vänta länge tills man har något substansiellt att presentera istället för att spotta ut modeller där nästan bara modellbeteckningen skiljer sig markant, om ens det. Det var i augusti 2008 som vi kikade på Optoma HD80, som då tills vidare tog plats som referensbild i vår studio. Vi tror att Optoma HD82 kommer säkra Optoma som en av de starkaste leverantörerna av DLP-projektorer för en fortsatt tid framöver. Men vi tror tyvärr också att många konsumenter kommer att reta sig på en specifik "feature" i just denna modell. HD82 har rådit bot på i princip samtliga brister som fanns hos HD80, men istället tillfört något annat som bär på brister...

Design
Formgivingen på HD82 är helt underbar i min smak! Så här skall en projektor se ut. Designen är nästan så bra att jag skulle kunna säga att jag hade designat den likadant, om det vore upp till mig. Det saknas endast en par småsaker. Chassit är tidlöst svart, det är strömlinjeformat, det är symmetriskt, det är knapplöst och det är blanklackat. Till och med fjärrkontrollen är sjukt snygg. Det hade dock varit bra med en lucka för en knappsats baktill på ovansidan. Något som är lätt att komma åt, men endast vid behov, som vid eventuell fjärrkontrollshaveri eller varför inte bara något så banalt som batteritorsk, som man säger. Men HD82 saknar helt traditionella knappar. Istället så har man en liten "kreditkortsfjärr" längst bak UNDER projektorn, så med HD82 kommer således TVÅ fjärrar istället för fjärr + knappsats på projektorn. Lite okonventionellt får man ju säga. Huvudfjärrens knappar lyser för övrigt med ett starkt härligt blått sken som tonas ned efter några sekunder. Allt i sann Optoma-andra, och kontrollens blanka finish gör lyxupplevelsen total. Och äntligen, som sagt, så får vi se något så ovanligt som en DLP-projektor med Lens Shift åt BÅDA hållen. Det är något vi tyvärr inte alls är bortskämda med inom DLP, medan det mer eller mindre är standard på en modern LCD-projektor, oavsett prisklass. Funktionen är oslagbart användbar vid installation då det är vansinnigt enkelt att passa in bilden på duken, jämfört med en projektor som saknar Lens Shift. Speciellt med just Optomas modeller som ofta har så snäv offset att bilden hamnar mycket  högt upp, även om projektorn ställs på ett lågt bord. Reglagen för detta finner du prydligt undangömt precis under optiken. Värt att nämna är ockå att HD82 arbetar med ett färghjul som har 6x spin (360 Hz). Hittills har 5x spin (300 Hz) varit det maximala, så detta är mycket goda nyheter för er som ratar DLP på grund av färgflimmret. Själv har jag inte noterat en endaste "regnbåge" på HD82. Inte heller kunde vi notera något störande fläktljud att tala om. 

 

Inställningar & kalibrering
Som vanligt börjar vi med att leta lämpigt förval i menyn. Och som ofta fallet är så presenteras detta som en liten samling förinställda värden för olika bildupplevelser, samtliga med mer eller mindre relevanta namn. Vårt val föll ganska snart på läget Foto, då vi i regel alltid letar det förval som ger mest dynamik, med största möjliga naturlighet bibehållen i färgskalan. Optoma ThemeScene HD82 är nog inget för dig som ämnar leka kalibreringsdoktor eller som tänker köpa ISF-kalibrering, då menyn ger begränsad tillgång till avancerade justeringar. Men som säkert de flesta kan gissa så är vi - med råge - nöjda med bilden som HD82 ger för att bedöma den som mycket god i alla fall. Däremot kanske man kan tycka, att för priset so HD82 tingar, så borde det finnas större möjligheter för den kalibrerings- och trimningssugne konsumenten. Nästa observering gäller den "livsavgörande" balansen mellan Contrast och Brightness. Samspelet mellan dessa står helt och hållet för projektorns potentiella dynamiktopp och kontrastomfång. På HD82 blev vi lite förvånade över att se att bilden mycket snabbt börjar blöda vid kontrastpådrag. Det vill säga att vitt snabbt styrs över vid kontrastvärden över 50 i menyn. Inte heller ger svärtnivån (Brightness) något större ytrymme till förbätting, så vi fick vackert lämna dessa värden på nästan samma som kom från fabrik. Men det gör inget då projektorn ändå visar upp en så pass härlig bildkvalitet. Nu hör det också till saken att HD82 inte bara har Lens Shift, utan även en annan finess som är ganska ovanlig på DLP - Iris. Detta kan ju teoretikt bara göra den redan tekniskt sett "överlägsna" DLP-kontrasten ännu bättre. Dessvärre så är iriskontrollen på HD82 inte helt i synk med bildinnehållet, och vid flertal tillfällen under filmernas gång så switchar den läge helt omotiverat. En ljus scen blir plötsligt ljusare precis som en mörk scen helt utan anledning när som helst kan bli snäppet mörkare. Detta är något som märks tydligt, som att slå på en lampswitch, så vi rekommenderar att HD82 körs med autoiris helt avstängd. 

Prestanda
HD82 är byggd kring DarkChip3, så rent fysiskt så finns redan där goda förutsättningar för bra svärta i sann DLP-anda, och med den hyfsat kraftiga lampan så utvinner vi en relativt hög ljusstyrka. Den når i mina ögon inte riktigt upp till de mest kraftiga maskinerna, som till exempel Panasonic AE3000 eller Epson TW5000, när det gäller ljustryck. Men nog är det tillräckligt för att fylla även vår 4 meter breda filmduk med gott resultat. Jag skulle uppskatta att det handlar om cirka 800 äkta lumen - dessvärre var min kollega med luxmätaren inte på plats denna gång. Kontrasten uppges till 20 000:1 och relativt andra tvivlar jag inte alls på den siffran, oavsett hur de astronomiska värdena i sig kan förankras i verkligheten. Hur som helst, vi gjorde inte mycket för att "kalibrera" (läs; ställa in) HD82, mer än angivet ovan. Men liksom väntat så blev vi mycket nöjda med vad projektorn presterar. Det finns bara ett krav, och det är att skippa autoiris-funktionen som sabbar upplevelsen med sina omotiverade ljusintensitetsförändringar. I övrigt så har vi en projektor som har tillräckligt med ljusstyrka för att ge riktigt stora bilder med mäktig dynamik, vi har bra DLP-svärta, naturliga färger, härlig skarp skärpa genom både optik och digital signalhantering av såväl DVD som Blu-ray. Vi har bra funktioner med Lens Shift och omfångsrik zoom, och som grädde på moset så är HD82 mycket diskret med fläktljudet. Det största problemet denna modell bär på är inte en funktionalitetsfråga, utan snarare prislappen som rent logiskt borde ha svårt att hävda sig när man ser till vad konkurrensen kostar. Men oavsett priset så imponerar HD82 stort och modellen bör kollas in av alla som söker en DLP med absolut minsta tekniskt möjliga risk för RGB-flimmer.

 

 

Kontakter:
Dubba HDMI börjar bli standard, med rätta. I denna prisklass borde det dock vara 4 HDMI. Istället har Optoma valt att kasta in en DVI-anslutning.

 

 

Rattar:
Knappsats av traditionell sort saknas på HD82. Men istället så bjuder man på Zoom- samt Lens Shift-rattar direkt under den snyggt centrerade optiken. Skulle nu fjärren gå sönder, så finns en extra "kreditkortsfjärr" under en lucka baktill på undersidan.

 

 

Fjärr:
Optoma gör oss ALDRIG besvikna när det gäller fjärrkontroller. Jag vill påstå att ingen projektortillverkare kan fjärrar så bra som Optoma. Samtliga leverantörer borde se och ta lärdom av detta. Det är snyggt, det är designat i samma stil som projektorn, det är belyst och det är pedagogiskt uppmärkt. Dessutom finns där den odödliga klyschan med greppvänlighet och framför allt, kontakten med "moderskeppet". Grymt bra fjärr!

 

 

PLUS
+ Skapligt bra ljussflöde!
+ Bra DLP-svärta!
+ Härlig kontrast!
+ Balanserade färger!
+ Hög skärpa!
+ Lågt fläktljud!
+ Mycket snygg design!

MINUS
Autoiris är feltajmad?
- Priset!

OMDÖME
Optoma ThemeScene visar riktigt sköna videobilder, oavsett om man matar den med DVD eller Blu-ray, även om BRD (Blu-ray Disc) naturligtvis ser bättre ut - speciellt på en 4 meter bred bild. HD82 ger överlag mycket hög prestanda på alla viktiga parametrar som ljus, svärta, färger och skärpa. Den är lättanvänd, tystgående och grymt snygg. Dessutom är den bland de absolut första att använda 6x spin på färghjulet, vilket ger ännu mindre riskför RGB-flimmer, även för de mest känsliga. Akilleshälen är autoirisen och framför allt priset, om man ser till konkurrensen... Därav betyget 4 och inte 5. 

 

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:  
Blu-ray/DVD-spelare:
Kablar:
DVD-filmer: 

     


BluRay-filmer:

Panasonic PT-AE3000
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.0 gain
Sony Playstation 3 
Supra
Star Wars epI, II & III, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Extended Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, Pirates of the Caribbean (trilogin)...
Boog & Elliot, Pirates of the Caribbean (trilogin), Spiderman 1, 2 & 3, Casino Royale...

 

FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Färgsystem:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Kontrast: 

Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Lens Shift: 
Zoom:
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
DLP DarkChip3™ (BrilliantColor™)
16:9 
1920 x 1080 (Full HD)
6 seg (RGBRGB) / spin x6

För 100”: ca 3,3–5,0m
?/1300 ansilumen (lo/hi)
20 000:1 (Full On/Off)
680:1 (ANSI)
PixelWorks™ DNX® 10-bit
300W / 2000-3000 tim (nor/eco)
4500 kronor
?/22 dB (nor/eco)
Ja
Ja, manuell, +/- 130% (B) 15% (H)
Manuell x 1,5
HDMI (v1.3) x2 + DVI-D x1
YPbPr x1
D-Sub15 x1
BHD = 372 x 194 x 490 mm
8,5 kg
3 år + 1 år lampa (750 tim)
36 000 kronor
Projektorsystem: 08–532 595 90
www.projektor.se

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck".

----------------------------------------------------------

© 2009 BigScreen Entertainment. All rights reserved.

 

Skriv ut denna sida. Optoma T.S. HD82


Denna artikel är taggad med följande sökord:
1080p, DLP, DLP-projektor, Full HD, Projektor,
(Klicka på ett ord för att lista samtliga artiklar
som är taggade med samma ord.)

 
 

Skriv kommentar (Endast för medlemmar)


Infoga länk Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow Neutral
Logga in

E-post

Lösenord (Glömt?)



Bevaka för svar?
Ja Nej

 
 

Bli medlem

E-post

Bekräfta E-post

Lösenord ( Minst 5 tecken. A-Ö. 0-9. )

Bekräfta lösenord

Alias ( Det namn du vill använda på BigScreen )

Jag godkänner BigScreens regler

Nyhetsbrev?
Ja Nej



 
     
 

Tipsa en kompis


Din E-post

Ditt namn

Din kompis E-post


 


Korsordshjälpen
Korsordslexikon, nätkryss, forum oc..
Värmepump Driftskostnad
Kalkylator för beräkning av dr..
Pokerpatiens Online
Välkommen till sajten där du k..
www.OffertOnline.com -> 
Vad är BigScreen