BigScreen.se
 
 

BIG SCREEN RECOMMENDED

BigScreen använder & rekommenderar
just nu utrustning ifrån bland annat:


PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000
PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000

DUK: EuroScreen Frame Vision
DUK: EuroScreen Frame Vision

KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen


 
 
 
 
 

 

 

Panasonic PT-AE3000

EVOLUTION!

Med vissa mellanrum så tar hembiobranschen stora steg framåt. Under långa perioder ser vi dock bara mycket små eller nära på inga steg alls, trots nya modeller som ständigt lanseras med enorma lovord inom alla produktkategorier. När det gäller projektorer så har det onekligen gått en del tid tid mellan de riktigt stora genombrotten, men när de väl kommer så kommer de oftast synnerligen märkbart. Panasonic blir nu första tillverkare att för oss presentera en LCD projektor med lika kraftig dynamik och lika omfångsrik kontrast som en modern DLP-projektor av hög kvalitet! Detta sätter hela branschen bokstavligen i nytt ljus - på flera sätt!...

© 2008 BigScreen Entertainment

Panasonic PT-AE3000 är den första av en serie modeller som bygger på Epsons senaste D7-panel(er)! Övriga tillverkare, utöver Epson själva naturligtvis, är Sanyo och Mitsubishi. Samtliga har de alltså just lanserat hembioprojektorer som bygger på denna "kärna". Eventuellt dyker det upp fler varianter från andra leverantörer, men det återstår att se. Sony kör sedan länge på sin egen teknik (i sedvanlig ordning) med deras SXRD-baserade projektorer. Vi återkommer förhoppningsvis till Sony inom kort beroende på vart deras distribution för tillfället opererar. Samtliga just nämnda tillverkare och tekniker handlar alltså om icke-DLP-baserade maskiner. D7-panelen är den senaste TFT-tekniken inom (så kallad) "3LCD" - det vill säga vanlig LCD-projektion med 3 TFT-paneler. Det "lustiga" är att även fast detta är en sprillans ny modell med lovord från självaste Hollywood, så är D7-panelen i sig inte alls ny. Samma panel var också bas i föregående batch av LCD-projektorer från samma leverantörer. Se till exempel recensionen av Sanyo PLV-Z2000. PT-AE3000 visar å andra sidan att man onekligen KAN pressa ur en hel del mer kvalitet ur en teknik som redan finns, om man implementerar rätt teknik om och kring kärnan, parat med rätt mjukvara. I ren klartext så är detta den första LCD-projektor vi testat på flera år som kan mäta sig så pass bra med den senaste generationen DLP-projektorer att det kan vara svårt även för att fackman att avgöra tekniken bakom bilden. Panasonic är således först ut med att vända den trend av DLP-dominans vi sett så länge nu genom att ge oss en maskin där viktiga element som svärta, ljustryck, dynamik och kontrast spelar i samma liga som en fullfjädrad DLP. Man måste faktiskt se det för att tro det!

Design
Vi börjar som alltid med designen. AE3000 kommer i ett något plastigt och ett smula löst sittande chassi, men den matta "kolfiberaktiga" finishen är snygg och ger mycket få fingeravtryck trots kraftigt handhavande. Färgen är prydligt svart och glansfri. Linsen är proffsigt och estetiskt centrerad med två persiennliknande luftin- och uttag. Kall luft sugs in på vänster sida av linsen, samt i båda ändar baktill och blåses ut mycket stillsamt och nästan ljudlöst på höger sida om linsen. Så här får vi dela ut vårt första stora plus: fläktljudet. Detta kan inte vara mer än (relativt andra) siffror på cirka 11-12dB respektive 15-16 dB, och AE3000 får anses som en av de absolut mest diskreta modeller vi testat. Detta är snudd på ljudlöst så vida man inte sitter närmare än någon meter från ventilationsöppningarna. På vänster sida, bakom en fällbar lucka, finner vi en lättanvänd knappanel. Detta är på sätt och vis mycket snyggare än synliga knappar på ovansidan, som brukar vara standard, belysning eller ej. Men man använder ju extremt sällan projektorns egna knappar, så varför inte gömma dem helt, som här. Ovansidan har istället endast två "rattar" eller "hjul" om man så vill. Dessa kontrollerar Lens Shift i både horisontal- samt vertikalled. Undersidan håller med endast två skruvfötter, istället för fyra. Men AE3000 gör sig självklart bäst i taket, så varför gnälla om det. Fjärrkontrollen är den bästa jag hållt i på länge. Dels matchar den projektorn, men framför allt är den LAGOM. Inte massa "krussidull" och "lull lull". Detta är bara vad du behöver, och ingenting annat, så istället för att du skall känna dig som du sitter med en defibrellator i handen så känns och agerar denna fjärr bara precis som - en fjärr. Belysningen är tydlig, märkningen är perfekt med text istället för knappar och greppkänslan är utmärkt. Kommunikationen med projektorn är klanderfri oavsett hur du håller den, och med hjälp av det lättnavigerade OSD-systemet så blir det full pott för handhavandet också.

OSD & vår kalibrering
Som ni kan se på våra screens nedan så är OSD:n lättöverskådlig och lättnavigerad, trots att den är packad med användbar och kraftfull mjukvara. Vi skall beta av det mest väsentliga, men låt oss också först poängtera de små justeringar som vi fann nödvändiga. Panasonic AE3000 må vara utvecklad i samråd med filmproducenter, men det finns en liten "akilleshäl" som LCD-tekniken uppenbarligen fortfarande släpar på, och det är teknikens tendens att gärna visa för mycket gult (och grönt) som är en blandning av grönt och rött. Samtliga färgfält i bilden som innehåller lite till mycket gult, som till exempel explosioner och annan eld, visas ofta med för mycket gul mättnad. Men tack vare "plockepin"-funktionen i AE3000 så kan man isolera just kraftigt övermättad gul och minska denne efter behag. Med denna funktion sparade vi ett minnesläge där vi hade minskad mättnad för en handplockad knallgul färg med -10, Tint med -15 och Brightness med -20. Det blev mycket bättre kan jag lova! Tendensen att fläska på med gult kommer främst i de dynamiska förvalen Normal och Dynamic. Det sistnämnda är så pass överstyrt på så många parametrar att vi får döma ut det som oanvändbart. Men läget Normal är däremot när allt kommer kring, den bästa kombinationen av bilddynamik (kontrast, ljus och svärta) och god färgåtergivning.

 

HDTV- & D65-standard
AE3000 har flera förval naturligtvis, och två av dem skall komma med "industristandarder". Dels är det Color1 som skall följa den nya HDTV-standarden (ITU-R BT.709), och dels är det Cinema1 som skall följa D65-standarden (6500K). Hela uppsättningen förval ser ut så här: Normal, Dynamic, Color1, Color2, Cinema1, Cinema2, Cinema3. I vår shootout med vår nuvarande referensbild Optoma ThemeScene HD80 så såg vi att förval Cinema1 hade mest likvärdig färgåtergivning med vår HD80, men där saknas också dynamik och kontrast helt och hållet. Inte ens med en bild på under 100 tum gav detta läge oss en tillfredsställande bilddynamik. Läget Color1 gav ännu lägre tryck i bilden, trots träffsäkra naturliga färger. Dessa "begravs" därför i den trista begränsade kontrasten och Optoma HD80 mosar AE3000 i dessa lägen. Så med den tydliga "smörpapperskänslan", så var vi tvugna att utgå ifrån det betydligt mer dynamiska förvalet Normal, även om färgskalan här inte är fullt lika 100% korrekt. Värst var alltså de starka gultonerna som vi kompenserade för. Vi minskade också den vanliga grundinställningen Color i mättnad samt gjorde en del mindre justeringar av övriga grundvärden. Allt som allt fick vi ihop en förödande bra bildåtergivning - helt i DLP-klass!

Picture:
Efter valet av förval, så går det snabbt att ställa in resten. Vi valde som sagt Normal, och med dessa justeringar av grundinställningar enligt ovan, så fann vi bästa möjliga bildkvalitet med alla aspekter inräknade.

Advanced:
Gamma kan justeras i tre nivåer och mer än så behöver man absolut inte. Jag tycker personligen det är absurt hur en del tillverkare släppt maskiner där gamma kan justeras i 10 eller kanske till och med 20 steg. Det finns inte ett mänskligt öga på planeten som kan tillgodogöra sig sådant omfång, och därför borde sådana inställningar endast vara tillgångliga under en specialmeny eller servicemeny. Tre lägen som AE3000 har är precis tillräckligt för att kunna göra en normal, men ändå fullt tillräcklig justering av gamma, om man nu anser ens att det behövs. Det gör inte vi. Vitbalansen täcker som brukligt Contrast och Brightness för varje gundfärg. Vi hade gärna sett en komplettering dock med mättnad (Color) för dem alla också, och gärna även för Cyan, Magenta och Gul som Sharp brukar ha på sina modeller. Det hade underlättat justeringen av just gul på AE3000. Noise Reduction kan vi glömma, för den behövs inte. AE3000 skalar utmärkt vid behov (DVD).



Waveform Monitor:
Genom att låta ett streck (en markering) löpa genom bilden så kan användaren längs med detta streck se exakt hur projektorn arbetar med svärtbotten (lågdagrar) och kontrasttopp (högdagrar) för varje grundfärg. Genom att välja Y så isolerar man luminanssignalen och kan enkelt justera kontrast och ljusmättnad med hjälp av testbilder som denna från AVE (Audio Video Essentials), antingen på automatik eller via handpåläggning. Byter man till en filmbild så kommer ovan kurva att te sig som en skiftande EKG-kurva, eller seismograf, men det är även där lika lättöverskådligt att se om projektorn "klipper" i låg- eller högdagrar. Du kan när som helst få fram denna frekvenskruva med ett enkelt tryck på fjärrkontrollen.

Speciella finesser
Utöver den unika Waveform Monitor, som inte kommer dyka upp i övriga modeller, så har AE3000 även en del annat godis. En populär funktion, efter vad jag förstått, är maskinens minne för Zoom och bildformat där du snabbt kan växla mellan 16:9 och Cinemascope 2,35:1 på en duk i Cinemascope-fomat! Detta sker utan behov av anamorfisk lins, och du kommer därför naturligtvis att skjuta en del av bildpanelen utanför duken, men den aktiva bilden kommer stanna innanför. De industri-standardiserade färglägena Color1 och Cinema1 har vi redan nämt. Men vad sägs också om att "linsen" som AE3000 använder för Iris-kontroll av ljuset arbetar helt med hjälp av magneter. Det finns alltså ingen motor och all risk för irriterande motorljud försvinner således helt. Vi kan också nämna att andra irriterande optiska artefakter som iris-delay förkommer inte på AE3000. Rent tekniskt gör de självklart det, men liksom regnbågseffekter på en DLP med spin x5, så har jag svårt att se dem. Det finns alltså inget som stör ögat när iris ständigt arbetar för att kontrollera ljuset. Det går snabbt och det går helt ljudlöst! Enligt uppgift skall också Panasonic ha jobbat på en teknik i själva ljusvägen och kring TFT-panelerna som skall bidra till ökat svärtdjup, kontrastomfång och dynamik. Vad det än handlar om, så fungerar det onekligen, och AE3000 känns i 9 fall av 10 som en DLP av bästa sort. När bilden växlar från ljus till mörk så hinner inte ens ögat registrera svärtnivån, och bilden känns för ett ögonblick helt kolsvart. Det finns fler unika finesser som till exempel sida vid sida-justering av bildparametrar och Frame Creation för dig som vill interpolera fram fler bilder per sekund för att eliminera den klassika 24Hz-ryckighet vi är så vana vid under bildpanoreringar. För dig som vill veta allt om PT-AE3000 på detaljnivå så rekommenderar vi ett vidare besök på denna webbadress.

LCD v/s DLP
Jag har sedan många år föredragit och förespråkat DLP-teknik framför LCD när det gäller kompromisslös bildkvalitet. Det är ingen hemlighet för den trogne BigScreen-läsaren och det beror mycket enkelt förklarat på att jag själv prioriterar aspekter som svärtbotten, ljustryck, kontrast och framför allt "simultankontrast" (även kallad ANSI-kontrast), dynamik och skärpa. Allt detta utöver god färgåtergivning naturligtvis! Men just färgåtergivning har sedan en par år faktiskt blivit så pass bra hos de flesta tillverkare (om man bortser från ISF-krav) att man istället har jagat andra perfektionsnivåer. Dessa blir då svärta, ljus och kontrast. Det vill säga projektorns dynamiska omfång. DLP-tekniken har i fråga om just detta haft ganska självklara fysiska övertag, även om LCD många gånger presterat snudd på lika bra. Akilleshälen för DLP har å andra sidan alltid varit problemet med singelchippens ofrånkoliga RGB-flimmer, även kallat "regnbågseffekter". Dessa kommer naturligt ur teknikens sätt att addera färg, och olika människor har olika förutsättningar att störa sig på detta. Själv har jag inget problem med DLP-projar med spin x5 eller mer, men för de som har det, så är en DLP-projektor utesluten, oavsett hur bra bilden är i övrigt. Panasonic AE3000 är onekligen en räddning för den konsument som vill ha DLP-kvalitet, men inte klarar av RGB-flimmer, för denna Panasonic är den första LCD-projektor jag testat som nästan kan lura mig att det är en DLP-bild jag tittar på.

Ny tid - ny referensbild!
Färgåtergivningen är klockren (om man vill) eller åtminstone mycket bra (förval: Normal), med fantastisk svärtbotten som (med Iris aktiverad) faktiskt går djupare än vår nuvarandre referensbild från Optoma HD80, tots att det är en DLP! Ljustopparna är, i läget Normal som sagt, mycket kraftiga vilket ger en vansinnigt härlig dynamik. Vi mätte upp bland de högsta resultat vi mätt med hela 925 äkta lumen. Det är i klass med gamla Sharp XV-Z2000 och Z3000 (920 lumen) och fullt tillräckligt även för bilder på 4 meters bredd. Skärpan är mycket bra även om Optoma HD80 är vassare på just denna punkt, men det har dels med DLP-teknikens skarpa DMD-bildpunkter kontra LCD-teknikens trippla TFT-pixlar per punkt, att göra. Men också med Panasonics egen "Smooth Screen" -teknologi som skall eliminera pixlighet (varför man nu tycker sig behöva det på en Full HD?). Kort sagt så drar AE3000 så gott som jämt med HD80 på de flesta punkter egentligen utom vissa extremt krävande scener för simultankontrast där man kan se att till exempel vita textrader på svart botten lyser starkare på DLP-bilden, men svärtan går dock faktiskt djupare på LCD:n - hör och häpna. På det stora hela så beter sig Panasonic PT-AE3000 till 95% som en DLP i fråga om bildkvalitet, och det räcker för att knocka mig full med superlativ! AE3000 är inte "bättre" än Optoma HD80, men du slipper risk för regnbågar, du slipper högt fläktljud och du får större bild i samma rum samt betydligt bättre handhavande med bara en sådan sak som full Lens Shift. Jag har längtat efter en LCD som kan matcha DLP, och äntligen har det hänt! Jag är helt såld och vi kan bara dra en slutsats: Detta är till dags dato den bästa LCD-projektor vi någonsin testat och den sätter ett nytt pristak för tekniken! Vi kommer också i och med detta för första gången på flera år använda en LCD-projektor som referensbild i kommande tester. Inte för den är bättre än en DLP, men för den är minst lika bra. Vi bugar oss för Panasonic som gett nytt liv till LCD-tekniken.

Bästa bild: Blu-ray via HDMI (1080p)!

 

 

Kontakter:
Med tre HDMI och dubbla YPbPr så är det riktigt förspänt för cineasten. Testet gjordes med Blu-ray via HDMI eftersom detta är en Full HD.

 

 

Knappar:
Att gömma knappsatsen under en lucka på sidan är ingen dum ide.

 

 

Fjärr:
Så här borde alla fjärrkontroller vara designade!

 

 

PLUS
+ Kraftig ljusstyrka!
+ Svärtan!
(Bästa hittills på en LCD)
+ Dynamiken!
+ Kontrasten!
+ Färgåtergivningen!
+ Lens Shift!
+ Fläktljudet!
+ Handhavandet!
+ Priset! 
(Sätter nytt "pristak" för LCD-projektorer!)

MINUS
Ingen möjlighet att själv justera Iris för att påverka dynamik vid olika förval. Endast On/Off.
 

OMDÖME
Panasonic PT-AE3000 är utan tvekan den bästa LCD-projektor vi testat till dags dato och den första som verkligen kan matcha en god DLP-bild i fråga om svärta, kontrast, ljus och dynamik! AE3000 sätter ett nytt pristak för tekniken och representerar ett stort genombrott för branschen som en riktig milstolpe i utvecklingen av LCD som projektionsteknik! Att betala mer än detta för en Full HD-projektor idag verkar ologiskt och grundlöst. Detta måste vara det bästa LCD kan erbjuda just nu och det kommer krävas enorma tekniska kliv framåt för att bräcka denna kvalitet på ett märkbart sätt.

 

BETYG (Totalbetyg: "Price/Performance")

 

KRINGUTRUSTNING
Referensprojektor:
Filmduk:  
Blu-ray/DVD-spelare:
Kablar:
DVD-filmer: 

     


BluRay-filmer:

Optoma ThemeScene HD80
Euroscreen FrameVision / 4meter / 1.0 gain
Sony Playstation 3 
Supra
Star Wars epI, II & III, Sagan om Ringen (trilogin) – Special Extended Edition, Toy Story 2, Gladiator, Dinosaur, Cast Away, Ice Age, Hulk, Monster´s Inc – Special Edition, Hitta Nemo, Troja, Van Helsing, I-Robot, Narnia, Pirates of the Caribbean (trilogin)...
Boog & Elliot, Pirates of the Caribbean (trilogin), Spiderman 1, 2 & 3, Casino Royale...

 

FAKTA
Teknik:
Bildformat:
Upplösning:
Dukavstånd:
Ljusflöde:
Uppmätt:
Kontrast:
Videoprocessor:
Lampa:
Lamppris:
Fläktljud:
Takmontering:
Zoom:
Lens Shift
Digitalingång:
Komponent:
VGA:
Storlek:
Vikt:
Garanti:
Cirkapris:
Info:

FAKTA
LCD C2Fine™ D7
16:9
1920 x 1080 (FullHD-1080p)

För 100”: ca 3–6m
1600 ansilumen
925 lumen
60 000:1 (Full On/Off)
okänd
165W / 2000-3000 tim (nor/eco)
ca 4000 kronor
?/22 dB (nor/eco)
Ja
Ja, motor x 2,0
Ja
HDMI x3
YPbPr x2
D-Sub15 x1 
BHD = 460 x 130 x 300 mm
7,3 kg
1 år
27 000 kronor
Wiktors: 08–795 24 40
www.wiktors.com

Alla uppgifter enligt tillverkaren!
Gul text = BigScreen anm.

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck".

----------------------------------------------------------

© 2008 BigScreen Entertainment. All rights reserved.

 

Skriv ut denna sida. Panasonic PT-AE3000


Denna artikel är taggad med följande sökord:
1080p, Full HD, LCD, LCD-projektor, Projektor,
(Klicka på ett ord för att lista samtliga artiklar
som är taggade med samma ord.)

 
 

Skriv kommentar (Endast för medlemmar)


Infoga länk Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow Neutral
Logga in

E-post

Lösenord (Glömt?)



Bevaka för svar?
Ja Nej

 
 

Bli medlem

E-post

Bekräfta E-post

Lösenord ( Minst 5 tecken. A-Ö. 0-9. )

Bekräfta lösenord

Alias ( Det namn du vill använda på BigScreen )

Jag godkänner BigScreens regler

Nyhetsbrev?
Ja Nej



 
     
 

Tipsa en kompis


Din E-post

Ditt namn

Din kompis E-post


 


Grilltider
Beskriver hur länge en viss vara sk..
Sök musik video
Sök och visa officiell musik video
Korsordshjälpen
Korsordslexikon, nätkryss, forum oc..
www.OffertOnline.se -> 
Vad är BigScreen