KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen

The Dark Knight

ÄNNU EN BATMAN...

Jag var nyligen på bio för att förse mig med ett färskt stycke film, men hamnade dessvärre i en plågsamt utdragen historia om ett hemskt uttjatat koncept. Fråga mig inte vad jag egentligen tänkte när denna film valdes ut att spendera den knappa hundralappen på, men ett lyckat biografbesök blev det inte. Jag får skylla på den stora hypen kring denna film, som kanske egentligen bottnar mest i Heath Ledgers tragiska bortgång nyligen.

© 2008 BigScreen Entertainment

Superhjältegenren har spridit sig som löpeld i Hollywood ett bra tag nu och "färska" filmer har numera gjorts på de flesta av de serietidningshjältar som man minns från sin uppväxt på 80-talet. Vi har de senaste åren sett filmer producerats av Marvel-hjältar som Hulk, X-Men, Spindelmannen, Fantastiska Fyran, Iron Man och givetvis Batman. Blandar man Hollywoods tendens att få feber inom en speciell genre och den permanent rådande praxisen att alltid göra uppföljare på filmer som spelar in mycket pengar - så får man Spiderman 2 och 3, X-Men 2 och 3, Fantastic Four 2, nya Hulk och framför allt en helt galen kollektion av Batman-filmer. Till råga på allt så florerar det redan rykten om YTTERLIGARE en Batman-film. Vilken i ordningen blir det nu tro? 11, 14? Konceptet är, enligt mig, så uttjatat så det börjar likna Fredagen den 13:e eller Terror på Elm Street. Hur många gånger kan man egentligen med behållning se en man i svarta gummikläder springa runt i samma skitiga mörka stad, med konstant regnblöta gator och dimfyllda gränder för att väsa moraliska ord innan han buntar ihop stadens avskum? Vi har redan sett Batman (1989), Batman Returns (1992), Batman Forever (1995), Batman & Robin (1997), Batman Begins (2005) och nu senast; Batman - The Dark Knight (2007). Själva läderlappen himself har också hunnit gestaltats av tre skådisar i form av Michael Keaton, Val Kilmer och Christian Bale. Missförtå mig inte nu dock, jag är en stor vän av effektfilmer, sci-fi, action och äventyr och allt annat som kan relateras till denna typ av filmer, men att se samma koncept om och om igen, kan ju rimligtvis bara tilltala yngre, eller tittare med väldigt låga kriterier. Själv valde jag detta biobesök på grund av alla de lovord jag hört från olika håll om denna films överlägsenhet mot de tidigare Batman. The Dark Knight har utmålats som nytänkande och väldigt mörk. Inget av det stämde så där nämnvärt.

Story
Ärligt talat så kom jag aldrig in i handlingen så bra att jag kan redogöra för den på ett koncist och träffande sätt, men som ett kortfattat försök så tar The Dark Knight vid efter Batman Begins. Händelserna i de tidigare filmerna skall nog räknas som icke existerande här, men det är egentligen lika oklart som huruvida nya Hulk är Hulk 2 eller en ny version av Hulk. Hollywood skyr inga medel att pumpa pengar ur redan existerande koncept, det är i alla fall säkert. Batman måste hur som helst i denna film ta sig an Jokern - en supersjuk och superlistig skurk som går över lik för att iscensätta sina lömska planer. Planer som egentligen saknar några konkreta motiv mer än en morbid passion för kaos och förgörelse. I denna destruktiva soppa av brott så får många medkumpaner sätta livet till, för att riktigt understryka Jokerns brist på mänsklighet. Och emellanåt får vi också givetvis ta del av det klassiska skrattet. Inte så värst stor skillnad mot den äldre versionen alltså. Batman utrustar sig som vanligt med en samling nattsvarta föremål för att ta upp kampen mot detta hot mot Gothams frid. En malplacerad brunett som sist sågs i den sado-erotiska "The Secretary" presenteras också som en gammal flamma till Bruce Wayne. Jag har sett samtliga Batman-filmer, men kan inte placera hennes karaktär sedan tidigare, och hela hennes vardagliga gestalt känns på något sätt som en väldigt osannolik historia att figurera som hemlig kärlek till den stormrika, dryga och välpolerade Wayne. Men hur som haver, så är det givetvis upp till Batman att rädda Gotham från denna superbrottsling, som har hela maffian i sitt grepp. Allt medan polisinspektören och distriktsåklagaren gör allt för att hjälpa till. Efter 2 timmar börjar det kännas som man kan detta. Efter 2 timmar och 30 minuter är man skapligt trött på det.

Skådespelare
Den numera tragiskt bortgånge Heath Ledger gör i The Dark Knight kanske en av sina bästa roller någonsin, trots filmens svala imponatorfaktor i övrigt. Med fantastisk mimik, dialog, monolog och utstrålning så är det han och ingen annan som lyfter hela filmen från snudd på kalkonvarning. Jag kan till och med sträcka mig så långt att påstå att ledger gjorde ett bättre jobb som Jokern än vad giganten Jack Nicholson gjorde. Christian Bale vidare, är egentligen en bra skådespelare, men har trots det ingen direkt blytung meritlista ändå. Bland det bästa han gjort, i min smak, är den något ovanliga Equlilibrium - en dyster framtids-scifi med spektakulärt snygg action-koreografi. I de båda senaste Batman-filmerna är han på sin höjd bara okej. Skillnaden mellan den dryga och rika Bruce Wayne-karaktären med Roger Moore-feeling, till den läspande och väsande Läckerol-Batman med Darth Vader-komplex, är nästan patetiskt stor i ett stapplande försök att inte bli igenkänd som "den mörka riddaren". Michael Cane dyker upp igen som Waynes trogne butler, "fadersgestalt", och förankring till hemmets trygga vrå. Cane gör rollen som innan - det vill säga ganska slätstruket, men inte på något sätt dåligt, bara så där klassiskt brittiskt som bara Cane kan. Den eminente Morgan Freeman ser vi också återigen som den mystiske teknikexperten a'la Q i James Bond, som förser vår hjälte med allehanda supertekniska attiraljer, fordon och vapen. Freeman är alltid Freeman, och på något konstigt sätt så känns allt han säger intressant, även om det inte är det. Gary Oldman axlar också sin roll som polisinspektören igen, som står vid Batmans sida. Oldman har en grymt tung meritlista, men denna roll lär knappast räknas dit med någon större vikt. Vi ser även birollskungen Eric Roberts som maffiaboss, så The Dark Knight har definitivt inte brist på kända ansikten. Men det är i slutändan endast Ledger som verkligen imponerar med något unikt och gör filmen lite speciell jämfört med de tidigare versionerna. Filmbranschen har förlorat en stor talang.

Bild & Ljud
Bild och ljud på bio är som det brukar vara. Det vill säga bra, men inte i klass med en topputrustad hemmabio. Bilden är i regel en smula osymmetrisk i skärpan, speciellt utåt kantera. Kontrast och ljusstyrka är också av god karaktär, men med en kvalificerad hembioprojektor i 1080p är det lätt att matcha detta. Ljudet lyftes främst av musiken som i just denna film håller hög klass. Visst mått av distorsion vid höga volymer får man räkna med på bio.

Extramaterial
Detta är en biograffilm.

Omdöme
The Dark Knight är absolut inte en dålig film - det är bara en film på ett oerhört uttjatat tema. Det är det första problemet. Det andra problemet är att man förstärkt detta genom att göra filmen alldeles för lång med hela 2 timmar och 30 minuter.

Image courtesy of Warner Bros

BETYG (Totalbetyg)

FAKTA