KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen

Pakten (The Covenant)

TÖNTIG TONÅRSSKRÄCK

Som första filmrecension på nya BigScreen (sedan 1:a feb 2008) ger vi er en Blu-ray utgåva som kanske inte borde ha kommit så långt som att ens filmas. Förmodligen finns det ett omätbart antal glada tonårstjejer i världen som tilltalas av denna film enkom för dess docksöta killar i huvudrollerna. Men som film sett är detta är rejält bottenapp som endast håller huvudet över vattenytan tack vare några få snygga effekter.

© 2008 BigScreen Entertainment

Denna genre, det vill säga där man blandat konceptet "thriller" med ett försök till "skräck" och mixar detta med en samling tveksamma skådespelare som förmodligen i första hand fick sina jobb för sina utseenden och inte för sina övertygande rollprestationer, blir sällan lyckat. Pakten, eller "Förbundet" som filmen borde ha hetat på svenska med tanke på originaltiteln, är regisserad av vår i Norden finska stolthet Renny Harlin. Med ganska bra filmer i bagaget som till exempel Die Hard 2, Cliffhanger och även The Long Kiss Goodnight, så blir man som konsument lite förvånad när en så pass etablerad filmregissör kliver ned till denna nivå. För er som vuxit upp på 80- och 90-talet så kanske ni minns såpan Beverly Hills 90210 och det gamla data- och konsollspelet Mortal Kombat? Blanda dem båda och du har en bra uppfattning om vad The Covenant, eller "Pakten" går ut på...

Story
Handlingen är onekligen enkel och lättbegriplig! Fyra synnerligen populära tonårsgrabbar (som i realiteten säkerligen är många år äldre än sina roller) lever livet som något av skolans "värstingar" på internatskolan Spenser Academy i Massachusetts, New England, USA. Med sina inoljade tvättbrädor och bedjande hundvalpsögon glider de omkring bland trånande flickhjärtan och avundsjuka killar. Alla fyra är också nämligen ättlingar till grundarna av Ipswich Colony under 1600-talet, och lever därför inte heller direkt fattigt. De bär dessutom alla fyra på mycket starka magiska krafter som kommit till dem på deras 13:e födelsedag. De inväntar nu sin 18:e födelsedag då de skall "ascend" (stiga) i kraft och med detta bli i stort sett bli kapabla till vad som helst, precis som sina förfäder - häxmästarna. Krafterna de bär på nu är redan av spektakulär sort och nåde dem som bråkar med någon av dessa gossar. Det finns dock en kraftig baksida. Dels har de ingått en pakt att aldrig avslöja sina förmågor (förr i tiden såg man inte med så glada miner på häxkonster ni vet, och många fick sätta livet till under häxförföljelserna). Men framför allt så dränerar all användande av magi deras egen livskraft och ålder. Så för varje gång de använder sina krafter så åldras och försvagas de en smula, samtidigt som användandet av krafterna i sig är starkt beroendeframkallande. Dilemmat är nu att sonen av den femte och sista familjen, som var förmodat utdöd, plötsligt dyker upp som en outsider och vill kräva de andra fyras krafter för att ensam bli den mäktigaste av dem alla. Och detta gör han givetvis genom att hota deras nära och kära och kalla till "duell". Således måste alltså våra pojkar använda sina krafter som aldrig förr för att kämpa mot denna nya ondska, utan att själva förgås i processen.

Skådespelare
Som vi redan konstaterat så bidrar ingen i denna film med någon övertygande prestation. Efter en stunds filmtittande så sitter man mest och irriterar sig på de Baywatch-onödiga scenerna och de tunna och tydligt inlästa dialogerna. Varken killarna eller tjejerna bidrar med någon rolltolkning som får betraktaren att involveras i storyn, och efter cirka 30 minuter så finner jag mig själv sittandes och mest fingrar frestande på snabbspolningsknappen. Huvudrollsinnehavaren är den mest irriterande av dem alla med sin fuktiga pussmun och mörka valpögon, och i andra hand den Jason Priestly-liknande "bad guy" som skall föreställa den femte onda medlemmen.

Bild & Ljud
Vad bilden anbelangar rent tekniskt så finns inget att klaga på. Denna film (på Blu-ray) är lagrad med ypperlig skärpa och härlig dynamik vilket kommer väl till pass på en god bildåtergivare som vår referensprojektor. Färgmässigt rör sig hela filmen i övervägande ganska kall färgtemperatur med mycket blått. Större delen av filmen är också av mörka scener, så i kombination med de klara färgerna och svärtan så ter sig bilden mycket dynamisk och kontrastrik med grym skärpa. Det är inget jag skulle använda för att utvärderna bildkvalitet på en TV eller projektor, men filmen ger onekligen ändå en god bildupplevelse på en redan kalibrerad bildåtergivare. När det gäller ljudet så kan vi säga samma sak här, vilket nog också vore märkligt om det vore annorlunda. Det finns helt enkelt ingen anledning till att ljudet på en Blu-ray skulle vara dåligt på något sätt. Med detta lagringsutrymme så finns gott om plats för korrekt och väldefinierat ljud att mata din anläggning med. Det enda vi kan klaga på är i sådana fall att man inte petat in ett mer högupplöst format än Dolby Digital 5.1, som Dolby TrueHD, men som 5.1-ljud låter det precis lika bra som väntat.

Extramaterial
Här var det tunnsått och man får klara sig med endast kommentatorspår samt en minidokumentär. Men å andra sidan, vem skulle vilja ha mer material än så? Personligen har jag inte ens bemödat mig med att se dokumentären. Det vore som att se en dokumentär om hur man rensar avlopp - nästan.

Omdöme
Pakten är en torftig och töntig tonårsrulle som knappast kommer tilltala särskilt många, mer än det klientel som läser tidningen Okej och klistrar upp pojkbands-idoler på väggarna - med andra ord, yngre tonårstjejer. Filmen är inte urusel, men det finns definitivt bättre saker att göra under 97 minuter. Skall vi leta något positivt i denna film så får det bli en scen med en frontalkrock mellan en personbil och en lastbil som faktiskt är ganska snyggt gjord. Men redan sekunderna efter smällen och att se hur lite filmens skapare tog hänsin till rimliga reaktioner, så faller allt igen. Filmens lågvattenmärke kommer i slutstriden mellan vår söte hjälte och den lika söte "ondingen" som kastar datoranimerade energibollar på varandra medan filmer avger den ena "Rocky-moment" efter den andra. Jag säger, gör något annat med dina pengar och din tid.

Image courtesy of Sony Pictures

BETYG (Totalbetyg)

FAKTA