BigScreen.se
 
 

BIG SCREEN RECOMMENDED

BigScreen använder & rekommenderar
just nu utrustning ifrån bland annat:


PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000
PROJEKTOR: Sharp XV-Z21000

DUK: EuroScreen Frame Vision
DUK: EuroScreen Frame Vision

KABLAR: Supra Cables
KABLAR: Supra Cables

GeFen signaldistribution
SIGNALDISTRIBUTION: Gefen


 
 
 
 
 

 

 

Dolby, DTS, SDDS, THX...

LJUDFORMAT FÖR FILM

Vilka är då de vanligaste ljudformaten som vi pratar om idag? Ja inte är de få till antalet i alla fall vilket man snart ser genom den oerhörda mängd logotyper som existerat genom åren, och som bara byggs på med fler och fler. Vi skall här gå igenom dem var och en för sig med deras respektive logotyp och en koncist beskrivning

© 2003, 2008 BigScreen Entertainment 

När det artificiella ljudet officiellt föddes i filmens värld så var det en sensation som skulle bli svår att toppa i underhållnings-teknikens historia. Händelsen i sig uppmärksammades faktiskt mer än färgfilmens inträde. Året var 1927, filmen hette "The Jazz Singer" och tekniken kallades Vitaphone där man bland annat fick hjälp av en levande orkester för musik, medan tal och ljudeffekter spelades upp från en 16-tums grammofonskiva så synkroniserat som möjligt. Vitaphone användes förvisso redan ett år innan då stumfilmen "Don Juan" hade premiär 1926, men endast med ljudeffekter. "The Jazz Singer" var alltså den första film som fick skådespelarnas tal levererat ihop med bilden. 1928 toppades den av Disneys ”Steamboat Wille” där allt ljud, både dialog och musik, lagrades synkroniserat på filmens optiska monospår med Pat Powers Cinephone System, som enligt rykten stals från RCA:s inspelningsstudios. Walt Disney själv lär ha suttit med i biografen varje kväll i två veckor efter filmens premiär. Filmljudet som föddes då och blev standard på 30-talet kallades, och kallas ännu, för monoljud. Redan 1895 fanns det förvisso experimentellt ljud på film, men det var först nu på 1920-talet som det kom att visas kommersiellt för den stora massan.

Senare på 40- och 50-talet utvecklades stereoljudet som därefter på 70-talet förfinades av Ray Dolby och Dolby Laboratories. Företaget Dolby Labs grundades i London 1965 av amerikanen Ray Dolby (fil.kand. i fysik). Redan 1956 var studenten Ray med och utvecklade världens första videobandspelare med inspelningsfunktion. Men Dolby Labs kom senare dock att specialisera sig på ljudåtergivning och till en början främst brusreducering för kassettdäck. Första innovationen blev "Dolby A-type Noise Reduction". Därefter utvecklades Dolby B- och C-type Noise Reduction med mycket populära resultat. Idag har företaget givit upphov till de flesta moderna ljudformat inom filmindustrin...

 

 



Dolby Stereo

Analogt system för 35mm film med begränsat frekvensomfång på 45 – 15 000 Hz. Introducerades 1976 med Logan's Run och slog igenom stort 1977 när Star Wars hade premiär på biograferna. Dolby Stereo är ett bioljudsformat i 4 kanaler (då kallade Dolby allt med fler kanaler än mono för ”Stereo”) som senare gav upphov till Dolby Surround. De 4 kanalerna utvanns ur en matrixkodad stereokanal vilket gav höger och vänster frontkanal i stereo, en centerkanal (matrix), samt en surroundkanal i mono (matrix) fördelad på flertalet högtalare. Brusreduceringssystemet kallat Dolby A var också implementerat.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 45 - 15 000 Hz




(Dolby SR)
Inget ljudformat i sig, men en viktig milstolpe för renare ljud. Detta var en vidareutveckling av Dolbys äldre brusreduceringssystem; ”Dolby-A” (professionellt) och ”Dolby-B” (hemmabruk) samt "Dolby-C (hemmabruk)". Dolby SR kom att bli det första stora klivet mot ett renare ljud för alla biobesökare. Frekvensomfånget utökades nu till 35 – 17 000 Hz och dynamiken ökades med så mycket som 25 dB.

 




Dolby Surround
Detta analoga format var egentligen identiskt med Dolby Stereo, men utvecklat för hemmabruk. 1982 var det premiär och Dolby Surround blev således det första surroundformatet i världen att nå våra hem via VHS-filmer. Ljudet blev snabbt en mycket populär standard under denna VHS-dominerade epok, samt en språngbräda för nästa format; Dolby Pro-Logic. Tekniskt sett var alltså ljudet fortfarande uppdelat i 4 kanaler (2 kanaler i stereo framtill, 1 matrixcenter samt 1 kanal i mono baktill, oavsett antal surroundhögtalare).

 




Dolby Surround Pro-Logic
1987 uppdaterades och döptes Dolby Surround om med det utökade namnet Dolby Surround Pro-Logic. Dolby Surround hänvisade numera till själva matrixkodningen på ljudspåret medan Pro-Logic stod för avkodningenstekniken. Systemet var fortfarande dyrt och ovanligt i slutet av 80-talet, men finns numera som standard i samtliga ljudprodukter för hemmabio. Vänster, center och höger kanal jobbar med 20 – 20 000 Hz. Surroundljudet är i mono samt begränsat till frekvenser mellan 100- och 7000 Hz (7 kHz). Systemet är analogt.

 




Dolby Surround Pro-Logic II
Vidareutvecklig av Dolby Pro-Logic och en slags analog motsvarighet till Dolby Digital. Introducerades år 2000. DPL-II ger (till skillnad från DPL), med hjälp av mycket avancerad matrixteknik, stereo i surroundljudet samt fullregisterljud i alla kanaler (5.1), trots att det fortfarande är ett analogt format.

 




Dolby Pro-Logic IIx
Vidareutvecklig av Dolby Surround Pro-Logic II och en slags analog motsvarighet till Dolby Digital EX. DPL-IIx ger med hjälp av mycket avancerad matrixteknik, stereo i surroundljudet OCH "EX" kanalen, samt fullregisterljud i alla kanaler. DPL-IIx kan uppkonvertera vilken ljudsignal som helst som är minst stereo, till 7.1. Detta är därigenom det maximala analoga ljudformatet för alla nostalgiska och VHS-frälsta filmsamlare!

 




Dolby Digital
Ifrån början fick detta ljudformat namnet Dolby SR-D, senare ändrades det till AC-3. Kort därefter bytte Dolby för tredje gången till namnet alla känner igen idag; Dolby Digital. Ljudet kallas dock även rätt och slätt för 5.1 vilket är en teknisk term för detta första digitala multikanalsljud från Dolby. 5 diskreta (egna/oberoende) fullregisterkanaler plus en baskanal (.1) jobbar med vänster front, center, höger front samt vänster bak och höger bak. Maximal digital lagring: 20 bit, 48 kHz. Frekvensomfång: 20 Hz – 20 kHz, alla kanaler.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 92 dB
Upplösning: 16 bitar
Samplingshastighet: 48 kHz
Bitstream: 640 kbps




Dolby Digital EX
Utveckling av 5.1-ljudet framtagen av THX och Dolby Labs i samarbete. Föddes på bio 1999 i och med premiären av Star Wars Episode I. Kallas ursprungligen på bio för THX Surround EX men i hemmet (efter licensering) numera oftast för Dolby Digital Surround EX. Ibland refererar man även till den tekniska termen 6.1. DTS motsvarighet till EX kallas DTS-ES. En eller två extra högtalare (via 1 monokanal) adderas baktill mellan surroundhögtalarna för att skapa mer rymd i surroundljudets omfång. Denna monokanal är dock en matrixkanal som utvinns ur vänster och höger surroundkanal (likt principen hos Dolby Pro-Logic). Därför är termen 6.1 något missvisande då den extra kanalen egentligen inte är fullt "diskret"! Det enda äkta 6.1-ljudssystem som finns idag är Digital Theater Systems "DTS-ES Discrete 6.1".

 




Dolby Digital Plus
Det mest avancerade ljudformatet som finns att tillgå på DVD just nu (2007). Dolby Digital Plus är en "utveckling" av Dolby Digital (och EX) med högre bitrate och större stöd för antal kanaler (13.1). Finns att implementera på såväl DVD som HD-DVD och Blu-ray, men för de två senare lär inte många filmutgivare använda DD Plus när det finns äkta HD-format att tillgå som Dolby True HD och DTS Master Audio (se nedan). DD Plus kommer att variera i kvalitet beroende på vilket medium det är lagrat på. Men fullt stöd för nedkonvertering genom vanliga DD-dekoders utlovas av Dolby. Formatet sägs bli relativt vanligt inom främst digital-TV och Internet. Läs mer om DD Plus i denna PDF från Dolby.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: okänt!
Upplösning: 24 bitar
Samplingshastighet: 96 kHz
Bitstream: 3 (6) Mbps 


 

Dolby True HD
Detta är Dolbys senaste och mest avancerade ljudformat hittills (2007) och direkt konkurrent till Digital Theater Systems DTS Master Audio. Formatet stöds bara genom HD-filmer, vilket betyder att det bara finns på HD-DVD och Blu-ray, då det aldrig skulle få plats på en DVD-skiva. Dolby True HD är enligt Dolby "100% lossless coding technology", det vill säga helt förlustfri komprimering. Formatet stöder upp till 8 fullregisterkanaler i 24 bit/96 kHz, eller 6 kanaler i 192 kHz, och en maximal bandbredd på hela 18 Mbps!

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: okänt!
Upplösning: 24 bitar
Samplingshastighet: 192 kHz
Bitstream: 18 Mbps


 

DTS
"Digital Theater Sound". Digitalt surroundljudsformat för både film och musik. Föddes 1993 av amerikanska DTS Technology i samarbete med Steven Spielberg inför premiären av Jurassic Park. DTS är relativt vanligt inom biograffilm, men tyvärr inte lika vanligt inom hemmabio och DVD. DTS är betydligt mindre komprimerat än Dolby Digital. Enligt uppgift är skillnaden i komprimering 1:3 för DTS mot hela 1:12 för Dolby Digital. DTS ljud på DVD jobbar även med en högre bitrate på hela 1,5 Mbps (megabits) jämfört med Dolby Digitals 448 (stöder dock 640) kbps (kilobits).

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 96 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44.1 kHz
Bitstream: 1536 Kbps




DTS Neo:6
Världens för närvarande mest avancerade matrix-ljudsystem! Neo:6 kan med endast en 2 kanalig stereokälla skapa 5.1- eller 6.1-ljud (dock ej "diskret"). Formatet kan utvinnas från alla möjliga källor, digitala som analoga: CD, kassettband, radio, TV, stereo, video, mm. Neo:6 jobbar med två olika lägen! "DTS Neo:6 Cinema" är optimerat för surroundkodat stereofilmljud, medan "DTS Neo:6 Music" istället är optimerat för att utvinna surroundljud ur vanlig stereoinspelad musik. Detta är DTS svar på Dolby Pro-Logic II.

 




DTS-ES (Matrix 6.1)
DTS motsvarighet till Dolby Digital EX. DTS med en extra surroundkanal i mitten.

 




DTS-ES Discrete 6.1
Egentligen det enda ÄKTA 6.1-formatet! Här är den extra surroundkanalen verkligen en egen (diskret) kanal och inte en matrixkanal (frammixad), som på hos alla andra så kallade 6.1-format. Detta är för närvarande världens mest avancerade ljudformat för hemmabio!

 




DTS 96/24
En specialvariant av DTS med 96 kHz samplingsfrekvens i 24 bitars upplösning för alla 5.1-kanaler. Kräver dock specialinspelat DVD-material (filmer eller musik-DVD:s).

  


 

DTS-HD
I och med lanseringen av detta HD-format så bytte också DTS sin logotyp. DTS HD är lite av en motsvarighet till Dolby Digital Plus kan man säga men kan dock enbart användas ihop med HD-lagrat material på HD-DVD eller Blu-ray. Även här är det stöd för 7.1 fullregisterkanaler i 24 bit/96 kHz och maximal bitrate är 6 Mbps, precis som i Dolbys system. DTS HD är också fullt bakåtkompatibelt med DTS. Saknar konsumenten DTS HD-dekoder så skickas en vanlig DTS-signal istället (1,5 Mbps). Tanken med DTS HD är att fungera som en något "smalare" variant av det stora systemet DTS HD Master Audio (se nedan).

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: okänt!
Upplösning: 24 bitar
Samplingshastighet: 96 kHz
Bitstream: 3 (6) Mbps


 

DTS-HD Master Audio
Detta är Digital Theater Systems stolthet för närvarande (2007) och det mest "högupplösta" (eg kallat "lossless") formatet på marknaden. Om DTS-HD är jämförbart med Dolby Digital Plus så är detta format (även kallad "codec") mest lik Dolby True HD. Liksom det formatet så är DTS MA självklart också "lossless" som sagt med 192 kHz i 24 bit, men kan också transporteras med hela 25 Mbps, jämfört med Dolbys 18.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: okänt!
Upplösning: 24 bitar
Samplingshastighet: 192kHz
Bitstream: 25 Mbps




SDDS – Sony Dynamic Digital Sound
Sonys egna ljudformat som endast stöds av Sonys egna filmbolag, Columbia Pictures. Det digitala formatet jobbar med 7 diskreta kanaler samt en subbas. Upplösningen är 20 bit, 44,1 kHz. Formatet finns endast för bio och kommer förmodligen aldrig att existera för hembiobruk.

TEKNISKA FAKTA
Frekvensomfång: 20 - 20 000 Hz
Dynamiskt omfång: 90 dB
Upplösning: 20 bitar
Samplingshastighet: 44,1 kHz




THX
Inget ljudformat i sig utan en kvalitetsnorm/standard enligt George Lucas team hos LucasFilm. Bygger på en rad regler, normer och krav kring ljud- och bildteknik, men även kring annat som har med biografer, film och hemmabio att göra som till exempel biograftemperatur, avstånd till duk, stolarnas komfort, mm. Vissa hävdar att namnet kommer från Lucas första film: "THX-1138", andra hävdar att det står för samarbetet med Lucas nära vän och kollega vilket skulle ge namnet "Tomlinson Holman eXperience" eller "eXperiment". Läs mer om THX på www.thx.com.

 




THX Surround EX
Det ursprungliga namnet för, och biografens motsvarighet till, Dolby Digital EX.

 




THX Select
Lucasfilms normer för mindre hembioanläggningar!

 




THX Ultra och Ultra2
Lucasfilms normer för hembioanläggningar modell större och störst!

 




Dolby-DTS 96/24 Digital Surround EXES Pro-Logic THX
Vår skräckvision om framtiden… ”Enough is enough”, som någon klok person sade…

Mycket stora förbättringar har onekligen skett genom åren och introduktionen av Dolbys digitala multikanalsformat Dolby Digital var tveklöst en enorm utveckling för vårt sätt att uppleva film i våra hem och på bio. DTS tog det hela ett par steg längre rent tekniskt. Idag har vi en hel uppsjö av digitala ljudformat för filmtittande och även för musik (DVD-Audio och SACD). Men det har faktiskt numera gått så långt att man kan fråga sig vart denna kapprustning i kanaler egentligen skall sluta? Vad blir nästa steg? En kanal i taket? En i golvet? En subbas i varje hörn? En center på varje vägg? En surround på toaletten, ett mellanregister på balkongen och en diskant hos farmor?

7.1 blir 14.1, eller 37.4, eller varför inte 96.8???
Vi behöver faktiskt inte mer X.1… det räcker nu! Eller? ;-)


Dolby® and the double D-symbol courtesy of
Dolby Laboratories Licensing Corporation
DTS® courtesy of Digital Theatre Systems Incorporated
SDDS® courtesy of Sony Cinema Products Corporations
THX® courtesy of Lucasfilm Incorporated

 

Sidan uppdaterad: januari 2008

 

 

Vi reserverar oss för eventuella "feltryck"

----------------------------------------------------------

© 2007 BigScreen Entertainment. All rights reserved.

 

Skriv ut denna sida. Ljudformat för film


Denna artikel är taggad med följande sökord:
5.1, 6.1, 7.1, Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro-Logic, Dolby Pro-Logic II, Dolby True HD, DTS, DTS 96/24, DTS HD Master Audio, DTS Neo:6, DTS-ES, DTS-HD, THX, THX Select, THX Surround EX, THX Ultra, THX Ultra2,
(Klicka på ett ord för att lista samtliga artiklar
som är taggade med samma ord.)

 
 

Skriv kommentar (Endast för medlemmar)


Infoga länk Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow Neutral
Logga in

E-post

Lösenord (Glömt?)



Bevaka för svar?
Ja Nej

 
 

Bli medlem

E-post

Bekräfta E-post

Lösenord ( Minst 5 tecken. A-Ö. 0-9. )

Bekräfta lösenord

Alias ( Det namn du vill använda på BigScreen )

Jag godkänner BigScreens regler

Nyhetsbrev?
Ja Nej



 
     
 

Tipsa en kompis


Din E-post

Ditt namn

Din kompis E-post


 


Beräkna elkostnad
Omvandla WATT till faktisk kostnad per d..
NCS färg Omvandlare
Konvertera NCS färg till RGB, HEX e..
Grilltider
Beskriver hur länge en viss vara sk..
www.OffertOnline.se -> 
Vad är BigScreen